NULL Skriv ut sidan - SV: Bruse/Bruce i Skåne

Anbytarforum

Titel: SV: Bruse/Bruce i Skåne
Skrivet av: Johan Peetre skrivet 2021-09-12, 21:13
Det var ett tag sen, så jag hade glömt bort att det var Burchard (inte Erasmus) Bruse, som jag misstänkte var son till artilleriofficeren Peter Bruse i Malmö. Jag ändrar i min tidigare post, så att jag inte förvillar någon.

Ett tag var jag inne på att Matthias Bruse och Burchard Bruse var bröder, men fick inte riktigt ihop det efter att jag hittade masen Johan Matsson Bruse i Bergsregementet i Malmö.

Matthias Bruses äldste kände son verkar ha varit Johan Matthias Bruse, som (liksom sin far) blev fotsoldat/infanterist och verkar ha varit korpral år 1745. Johan Matthias Bruse överflyttades med regementet till Sveaborg och flera barn fick heta Matthias och Margaretha, som farfar Matthias Bruse och farmor Margaretha Berg, vilket talat för att Johan Matthias Bruse i Hamiltons regemente var identisk med Matthias Bruses äldste kände son.

http://www.scangen.se/hamilton1753.htm

Om Johan Matthias Bruse var Matthias Bruses förstfödde son är osäkert. Kanske hette den förstfödde sonen Peter och Matthias Bruses son Peter född ca 1729 var då den andre sonen med detta förnamn. Då skulle Matthias, Burchard och Ingrid Brita all tre kunna ha varit syskon med en gemensam far Peter Bruce och det fanns, som skrivet, en artilleriofficer med detta namn i Malmö i slutet av 1600-talet.

Jag är inte säker på att jag har blivit mycket klokare gällande mina Brusar ännu, men helt klart har nya bitar lagts till pusslet av alla Brusar i Skåne.