NULL Skriv ut sidan - SV: Bruse/Bruce i Skåne

Anbytarforum

Titel: SV: Bruse/Bruce i Skåne
Skrivet av: Johan Peetre skrivet 2021-09-12, 18:56
Tack Markus!

Jag hittade en Jacob Bruse, som gifte sig några månader efter rättsskipandet (den 1 november 1743) i Malmö garnisonsförsamling med konstapelsänkan Johanna Olufsdotter. Jag är osäker, men tror att denne Jacob Bruse var krutmakargesäll (kommentar: Markus kunde tyda det som lådmakargesäll).

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0067761_00103#?c=&m=&s=&cv=102&xywh=2870%2C-341%2C3794%2C2160

Kan Jacob Bruse i Lund ha smitit från sin/kusinens skuld och blivit soldat (troligen artillerist) i Malmö istället?

Han skulle nog kunna vara identisk med Jacob Bruse vid artilleriet i Kristianstad.

Om man sen kan pussla ihop denne Jacob Bruse med mina Brusar återstår att se.

Det fanns en officer Peter Bruce vid artilleriet i Malmö (bodde där Norra Vallgatan möter Slottsgatan idag), som en äldre, släktforskande släkting misstänkte var Matthias Bruses far, men det tror inte jag. Denne Peter Bruce kan dock ha varit far till artilleristen Burchard Bruse i Malmö, som fick en son, som döptes till just Peter.

Kan Ingrid Brita Bruce ha varit dotter till Peter Bruce i Malmö och möjligen då syster till Burchard Bruse i samma stad? Detta skulle då kunna förklara varför Ingrid Britas brorson, Jacob Bruse, blev artillerist (om han nu blev det).

Dessvärre har jag nog slängt det, som jag hade om Burchard Bruse, eftersom jag inte har hittat någon koppling till mina Brusar (mina var fotsoldater/infanterister), men jag har för mig att hela hans familj (fru och barn) finns i någon längd.