NULL Skriv ut sidan - SV: Resele

Anbytarforum

Titel: SV: Resele
Skrivet av: Magnus Arnér skrivet 2021-09-09, 19:42
Jag har en fråga som jag hoppas att någon Reseleforskare ska kunna kasta lite ljus över. Det handlar om mina förfäder i Sörtannflo i Resele och Utnäs i Styrnäs socken.


Hans Johansson var bonde i Sörtannflo 1662-1704. Det framgår bland annat av mantalslängden. Hans företrädare på gården var Mats Eriksson som finns i mantalslängden i Tannflo 1644-1660. Av domboken 8/12 1696 § 15 framgår att Mats Eriksson var svärfar till Hans Johansson.(AiD v573003.b6920)
Sollefteå och Resele gälds tingsprotokoll 18/1 1692 § 11: Vi får veta vilka som var Hans Johanssons svågrar. Det var grannen Anders Persson i Sörtannflo och Per Olofsson i Utnäs i Styrnäs socken. Per Olofsson ville att Hans och Anders skulle betala en del av svärmoderns, hustru Saras, begravningskostnad. Svärmoderns fulla namn var troligen Sara Israelsdotter för i domboken den 17/10 1684 § 2 står att läsa att Hans Johansson och Anders Persson hade köpt jord i Tannflo och Holme av hustru Sara Israelsdotter och Per Olofsson i Oppnäs i Styrnäs. Till synes är Oppnäs och Utnäs två namn på samma by. Man kanske inte kan utesluta att hustru Sara i de bägge domboksnotiserna är två olika personer (år 1684 nämns inte att det är svärmodern), men det verkar osannolikt. (AiD v423996.b2750.s267 och AiD 421970.b7840.s787)
I och med kopplingen till Utnäs kan vi dra slutsatsen att den Mats Eriksson som finns i mantal i Utnäs 1642-1643 samt 1662-1668 är densamme som däremellan fanns i Tannflo.
I domboken den 8/7 1648 kan man läsa att Erik Persson i Oppnäs fick fastebrev på 5 seland jord i Sörtannflo och Holme som han köpt av förre kyrkoherden i Nora Erik Ragvaldsson och dennes son herr Ragvald. Där omtalas Erik Persson och Erik Ragvaldsson som svågrar (AiD v525753.b510.s75). Erik Persson finns i mantalslängden i Tannflo 1643 med en hustru, en son och 2 döttrar. Han själv (?) anges vara gammal. År 1644 finns han i mantal i Utnäs och har i Tannflo ersatts av Mats Eriksson. I Utnäs finns så småningom Per Eriksson (åtminstone från 1654) som är kvar där till 1660, men 1662 har Per Eriksson ersatts av Mats Eriksson.
Av protokollet från Boteå ting den 20/3 1671 § 1 (v572997.b250.s43) framgår att Erik Persson i Utnäs vid det laget var död. Han hade 2 söner och 2 döttrar. En av sönerna var Per Eriksson i Utnäs. Herr Ragvald (alltså den son till Erik Ragvaldsson som redan nämnts) ville ha ut pengar för gården i Tannflo. Det framgår också att Erik Persson betalat salig Ragvald Pålsson för gården.
Sollefteå och Resele gälds tingsprotokoll 27/10 1686 (AiD v573001.b3540): Det framgår att Erik Ragvaldsson och Israel Ragvaldsson var bröder och ärvde lika i Tannflo och Holm och att Erik Persson var svärson till Israel Ragvaldsson. Erik Perssons arvingar i Tannflo och Oppnäs omtalas.
Detta tyder onekligen på att Mats Eriksson var son till Erik Persson, men jag är långt ifrån säker.


Mina frågor är
- Varför omtalas Erik Persson och kyrkoherden i Nora Erik Ragvaldsson som svågrar? Var Erik Ragvaldsson möjligen gift med en syster till Erik Persson?
- Om Erik Persson hade två söner, som det står i domboken 1671, så skulle det kunna vara Mats och Per Eriksson. Samtidigt ser jag att det finns många släktforskare som redovisar Ragvald Eriksson i Utnäs som son till Erik Persson. Är detta felaktigt? Eller är det Mats Eriksson som inte hemma i barnaskaran?
- I mantalslängden för Utnäs star omväxlande Per Eriksson och Erik Persson på gården. Några år i slutet av 1640-talet nämns två personer som bägge hette Erik Persson där. Har jag blandat ihop dom?
Är det någon som har koll på hur det hänger ihop så skulle jag vara tacksam.


/Magnus