NULL Skriv ut sidan - SV: Paul Kindberg

Anbytarforum

Titel: SV: Paul Kindberg
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2021-09-09, 10:30
Nja, jag tror småprotokollen är en egen bok? Som främst skall innehålla uppbud, lagfarter och så vidare. Det du hänvisar till är den vanliga domboken, eller snarare hovrättens kopia av den samma. Men det är ändå ett intressant mål, jag vet inte om man skall tolka det som att Kindberg fått köpa Dragered mot att han håller med mundering och så vidare, eller om han sökt den rätten till sin gård efter att han köpt den? Så här tyder jag texten:

Citera
Samma dag Capitain Lieutenanten Paul Kinberg insinuerade i Rätten en Cautions skrifft Daterat d. 4 octobr: 1715, hwar utinnan Cronones Befallningsman Wälb:de hr Arvid Ahlgreen, häradsskrifwaren wälb:de hr Erich Nyberg, och frällse Befallningsman Johan Hedström om Rustningsrätten och munderingen för Crono rustnings stammen Draered och dess Rugment i Sättilla giäld, så på de sampte. i fullkommelig caution och borgen, at hr. Capitain Lieutenanten Kinberg icke allenast stammen förswarligen bruka och cautionera skall, utan och derföre en giltig mundering städje wijd machthålla, och der emot förmodan hr. Kinberg skulle oförmögen blifwa, förenämbde sin skylldigheet wid rusthållet at fullgiöra, så åtaga de sig derföre at wara answarige, så at hans kong. Maij:tt hos dem en fullkommelig säkerheet skall hafwa; anhållandes mer bem:te he Capitain Lieutenant, at häradsrätten öfwer desse cautionisters förmögenheet wederbörligen attestera wille; hwarföre som häradsrätten hade sig bekant, at desse cautionister nu för tijden af de willckor och förmögenheet äro at de kunna wara hans kong. Maij:tt för detta rusthålld förswarligen cultiverande och wijd macht hållande, sampt rustningens och munderingens richtige prästerande fullkommeligen asponsables(?); altså warder detta under nampn och härads wanlige signete behörigen attesterat d. 6 Octob: