NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-26
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2005-04-24, 09:30
Lars-Erik: Tack för uppgifterna - de var intressanta!
 
Enligt Sveriges befolkning 1900 (på Arkion) skrivs under byn Styvje i Norrala följande familj:
 
Arbetaren Per Olof Lemberg (f. 1861 i Norrala) och hustrun Brita Varberg (Warberg) (f. 1860 i Norrala). De hade barnen:
 
Dotter Beda (f. 1885 i Norrala)
Dotter Anna (f. 1887 i Norrala)
Son Per Olof (f. 1889 i Norrala)
Son Axel Konrad (f. 1894 i Norrala)
Son Oskar (f. 1898 i Norrala)
Dotter Edith Eleonora (f. 1900 i Norrala).
 
År 1861 föds bara en Per Olof i Norrala: Pigan Brita Larsdotters i Sjettene oäkta son Per Olof (f. 1861-01-12). [Norrala C:6] Jag ser att någon Brita inte finns med i den lista över barn till Lars Lemberg som Ulrika hade med i ett tidigare inlägg.
 
Ulrika: Att det finns personer utan relationer till andra i databasen Familjer i Norrala är som det ska. Som jag berättar på startsidan till databasen på RÖTTER så har jag registrerat samtliga norralabor jag träffat på under arbetets gång. Vissa personer nämns bara i samband med att de står som fadder eller tjänar i socknen eller i dödboken, till exempel. För flera har jag sedan kunnat hitta kompletterande uppgifter om deras släktskap, medan andra inte verkar ha någon koppling till en familj i Norrala. Att det i ett par fall förekommer födslar inom 220 dagar beror på att det så är angivet i födelseböckerna; jag har kollat upp det.
 
Den version av databasen som f.n. ligger på RÖTTER går fram t.o.m. 1777. I den jag version jag arbetar på nu har jag avverkat åren t.o.m. 1800 och håller nu på med 1801.
 
Jag är naturligtvis tacksam för alla kompletterande och korrigerande uppgifter. Du kan skicka dem direkt till min e-postadress urban[punkt]sikeborg[snabel-a]member[punkt]se. Jag skulle uppskatta om du särskilt ville peka ut vilka uppgifter som skiljer sig från dem du redan har. Ange gärna din adress så att jag kan ange en tydlig uppgiftslämnare för ev. uppgifter jag lägger in i databasen.
 
Hälsningar
 
Urban