NULL Skriv ut sidan - SV: Oscara

Anbytarforum

Titel: SV: Oscara
Skrivet av: Klas Wallén skrivet 2021-09-07, 18:03
Hej!

Måste fråga om det mynt som syns på bild i inlägg 132 och det smycke som syns i inlägg 190 är i din ägo eller om du fått bilderna från någon annan? De är ju graverade med samma stil så även om de kommer från olika källor finns ju ett samband och de bör vara graverade av samma gravör och då troligen åt samma person. Eller så fanns det en gravör som gjorde ett flertal sådana smycken för att hedra en Oscara? Smycket har du fått från släkting vad jag förstår men varifrån kommer 1/3 riksdalern från 1776? Det framgick inte vad jag kunde se. Smycket du fått var väl från ett mynt som var ca 100 år yngre?

När det gäller tempelriddare- och Davincikod-spekulationer får man nog tänka så här när det gäller att följa pengarna: varför skulle Henrik Sjöfararen, som själv inte var särskilt berest om jag mins rätt (han var väl endast i nordafrika och härjade?), se till att hans pengar skulle transporteras över Atlanten (i stort okänt hav då) och grävas ner på en ö han inte kan ha känt till och kanppast kunde räkna med att komma i kontakt med igen? Inte troligt. Vad gör hans pengar för nytta där, även om han skulle ha kunnat ta sig dit igen med en tidskrävande, dyr riskabel expedition?  Dessutom finns inget som tyder på att Européerna kunde navigera dit på 1300-talet. De skandinaver/vikingar som bosatte sig i Nordamerika navigerade inte efter kartor och att Portugiser eller andra skulle fått ta del av deras muntliga kunskaper och seglat hela vägen upp till Island och vidare är ju högst osannolikt. Det hade ju faktiskt räckt med att gömma en skatt på Azorerna eller norr om Brittiska öarna. Har själv aldrig trott på de där spekulationerna om skattgömande Européer i Nordamerika under senmedeltiden. Har dock märkt att de är populära i olika mindre seriösa historiedokumentärer och jag antar att de tillkommit för att många Amerikaner velat känna mer delaktighet i världshistorien före sin nations tillkomst. Spekulationerna i dokumentärerna är, vad jag sett, inte förankrade i arkeologisk forskning eller historievetenskapen, men var och en blir ju salig på sin tro:-)

Annars är ju utvecklingen av sjöfart och navigeringskonst under 1400-talet intressant och en vikig del av Historien. Har förövrigt besökt det sydvästra hörnet av Portugal i närheten av den plats Henrik Sjöfararen lät upprätta sin så kallade "skola" för byggadne av skepp och utbildning i navigation. Minns en staty av honom och resterna efter något fort :-)

VH Klas