NULL Skriv ut sidan - Paul Kindberg

Anbytarforum

Titel: Paul Kindberg
Skrivet av: Jonny Olofsson skrivet 2021-09-06, 16:28
Tidigare har det diskuterats kring Paul Kindbergs härstamning och militära karriär. Från 1696 har han funnits vid Älvsborgs regemente Majorens kompani, men har senare funnits vid Jönköpings regemente där han 1709 avancerat till fänrik. Han deltog vid detta regemente i slaget vid Helsingborg och blev sårad och fick avsked 1713 som kaptenlöjtnant. Han hamnade sedan på Dragered i Hyssna och levde till 1741.
Jag har i tidigare inlägg sett uppgiften att han begärde avsked 1702 eller 1703 (missnöjd med befordringar?) från Älvsborgs regemente.
I GMR för Älvsborgs regemente 1708 bild 109 finns en del upplysningar om Paul som jag försökt tolka. Han anges här som furir med bostället Lida i Sätila socken. Denna gård var ju furirboställe. I högerspalten står det att han 1700 avancerade till förare. Vidare tolkar jag texten som att Carl Ekeroot då blev furir från att ha varit rustmästare. Jag tolkar det också som att det är Ekeroot som 1702 begärt avsked och blivit dimitterad.
Kan det vara så att Paul var kvar vid Älvsborgs regemente så sent som 1708? Jag har kollat i mantalslängderna utan resultat, men det var kanske så att officerare inte antecknades där...
Också: vad står det i vänsterspalten under namnet Paul Kindberg XXX XXX XXX till regementz skrifwaren?