NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp
Skrivet av: Inger Grahn skrivet 2021-09-05, 10:47
Vet bara inte var jag ska skriva och tacka dig, Staffan Bergh.
Ett jättestort TACK!👍☀️
Nu får jag fortsätta på Peter och Catharina i Dädesjö.
Hittar i Tingsås Per Pehrsson med barnen Ingrid och Lars födda i Dädesjö,
men hustrun där och i fortsättningen står som Caisa Persdr och hon är född 1769, vilket förbryllar mig. Jag tänker mig att året är felskrivet, men det finns med i alla vidare husförhörslängder. Fått för mig att det är Catharina från Dädesjö, men fel födelseår, men då blir det helt fel med barn födda 1774 och 1775. Se Husförhör 1800-1809, bild 292/sida 276.
Än mer förbryllande är att min morbror på 70talet forskade och skrev då att Per Pehrsson kom från Tving, att han först var gift med okänd hustru och sedan med Caisa. Detta träd slutar med att Lars f 1775 är far till min mm mf. Lars son Fredrik Larsson Hallström f 14/9 1818 Sandtorpet, Dångebo, S.Sandsjö. Många syskon till Fredrik dog tidigt, funderar på om det i sådant fall skulle kunna vara den förstnämnde Per, som var far tillsammans med sin hustru, som var syskonbarn till honom, alltså släkt.
Måste säga, att jag vet varken ut eller in och undrar nu, om du Staffan Bergh, kan hjälpa mig på något sätt med detta för mig komplicerade fall.🧐