NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-19
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2004-10-31, 09:02
Inger: Den 12 mars 1827 föds Brita som dotter till husmannen Jon Andersson och hustrun Anna Ersdotter, 34 år, i Haga. Faddrarna är: bonden Mickel Ersson och hu. Kerstin Andersdotter i Styvje; landbonden (L. Bond.) Lars Olsson och hu. Lisa Ersdotter i Haga. Ungfaddrar: Drängen Per Hansson i Borg, husmansdottern (H. M. D.) Karin Ersdotter i Styvje. [Norrala C:6]
 
I husförhörslängden 1822-1827 för Norrala skrivs bland Haga Utanveds-Folk [Norrala AI:3, uppsl. 127]:
 
Husman (H. M.) Jon Andersson (f. 1782-09-xx)
Hu. Anna Eriksdotter (f. 1792-0x-14[?]), inflyttad från Forsa sn 1811. I kommentarskolumnen: f. i Forsa.
Dotter Karin (f. 1818-11-27)
Dotter Anna Stina (f. 1822-12-14, d. 5 Oct: 1824.)
Dotter Brita (f. 1827-xx-12 [månaden utelämnad])
 
Vigselnotisen för Jon och Anna med datumet den 5 maj 1818 lyder: Bonde Son Jon Andersson i Haga och Bonde D:n An(n)a Erics Dotter fr. Forssa och Klångsta. I kommentarskolumnen står: Giftoman Hen(n)--- [resten av ordet dolt av marginalskugga i den mikrofilmade kopian] Dess Fader. Bonden Eric Olsson [bomärke]. [Norrala C:4, f. 111v]
 
Jon Andersson och hans släktförhållanden tillbaka till 1600-talet finns utredda i min databas Familjer i Norrala, som är publicerad på RÖTTER.
 
Vad Anna Eriksdotters släktförhållanden beträffar skulle jag tro att de är utredda i verket Sveriges släktregister (Min släkt). Släkthistorisk samling från Forsa (X 8) och Hög (X 20) socknar, Gävleborgs län (forskningsledare: Tore Sundberg) (Sthlm 1955).
 
Jag kan tillägga att Evert Marcusson i Haga, 825 95 Enånger, efterlyste släktingar till denna familj i ALIR-anor 2001:4 (medlemsblad för Forskarföreningen Alir, Söderhamn med omnejd). Eftersom han just ville ha kontakter så hoppas jag att han ursäktar om jag återger hans efterlysning här i sin helhet:
 
Jag söker släktingar till dessa personer:
 
Eriksdotter, Anna. Född 11 augusti 1792 i Tomten nr 2, Forsa (X). Död 3 mars 1852 i Hamra [sic], Norrala (X).
Gift 1:o med Andersson, Jonas. Bonde i Haga, Norrala (X). Född 3 september 1782 i Norrala (X). Död 1829.
 
Barn:
Karin. Piga hos bonden Olof Andersson mellan 1824 och 1834 i Haga nr 2, Norrala (X). Född 24 november 1818 i Norrala (X).
 
Brita. Född 1820 i Norrala (X). Död 1821 i Norrala (X).
Anna-Stina. Född 14 december 1822 i Norrala (X). Död 1824 i Norrala (X).
 
Sundin, Anna-Stina. Född 24 november 1824 i Norrala (X). Piga hos bonden Olof Persson mellan 1840 och 1847 i V. Ringa.
 
Brita. Född 12 mars 1827 i Norrala (X). Död 19 november 1889 i Hudiksvall (X).
 
[Anna Eriksdotter:] Gift 2:o med Sundin, Erik. Född 1799 i Sund, Norrala (X).
 
Döttrarna Anna-Stina och Brita flyttade upp till Iggesund. Brita gifte sig med smeden Jakob Wattman och fick en dotter den 17/10 1851, Anna Catharina, död den 4/11 1855.
 
Anna-Stina fick en son, Anders August Palm den 2/2 1852. När Anna-Stina 1853 flyttade upp till Ljusdal lämnades August kvar hos sin moster Brita i Iggesund. År 1856 flyttade familjen Wattman till Hudiksvall. August fick då själv ta sig till en annan moster, Karin, i Norrala. Det var mitt i vintern, han var dåligt klädd och hade bara en smörgås med sig. Han hade tur och fick åka med i släkdar och rida med snälla människor som hjälpte honom att komma ner till Norrala.
 
Väl framme blev han omhuldad och så småningom blev han lilldräng hos Jonas Söderblom [kyrkoherde i Norrala och far till ärkebiskopen Nathan Söderblom]. Därfick han lära sig läsa bibeln, sittandes i knät på Jonas. August blev nära vän med Nathan. De brevväxlade hela livet. August konfirmerades 1868.
 
År 1869 flyttade han till Färila för att arbeta i skogen. Han arbetade senare som rallare (utsättare) på inlandsbanan mellan Hudiksvall och Ljusdal.
 
[S. 10:] Modern, Anna-Stina, levde tillsammans med en norrman, som tagit sitt namn efter en by utanför Trondheim, Kysta. De byggde en stuga vid stranden vid sjön Ängratörn i Färila. Torpet kom att kallas Kystas ('Kistas' på dialekt. Där idkade de bland annat handel med skogsarbetare. När Anna-Stina dött flyttade äldste sonen torpet till Hovra, där det fortfarande finns i släktens ägo.
August byggde ett nytt torp vid Ängratörn och flyttade dit med sin hustru efter vigseln 1902. Hustrun Gölin, född 28/12 1867, var dotter till skogsförman Pehr Nordlund i Skrälldalen, Färila. I äktenskapet föddes sex barn.
August avled den 16 maj 1939, och den 1 juli samma år fick Albert Viksten torpet i gåva av sina författarvänner. Torpet kallas numera 'Vikstenstorpet'.
 
Evert Marcussons redogörelse avslutas med ett fotografi av August och hustrun Gölin Palm.
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg, Sollentuna