NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-19
Skrivet av: Ing-Marie Pålsson skrivet 2004-09-26, 10:30
Hej Urban,
Nu ska jag vara riktigt tydlig och citera direkt ur brevet från landsarkivet i Härnösand:  
Enligt Bollnäs församlings vigselbok 1765-1832 (E:1) vigdes den 15 maj 1826 drängen Pehr Pehrsson Vadsten i Hamre, född den 5 december 1803,son till båtsman Pehr Vadsten och hustrun Maja Vestling i Norrala och pigan Anna Jonsdotter i Hamre född 27 november 1801 av avlidne torparen Jon Hansson och Carin Pålsdotter i Hamre.  
Lite längre upp står det: Familjen (min kommentar:Pehr Pehrsson Vadsten och hustrun Anna samt sonen Jan Petter) flyttade till Bollnäs 15 november 1828.  
När det gäller den flytten hänvisar man inte till någon kyrkobok.  
Lite längre ner står det:
Den 28 oktober 1851 flyttade Pehr Pehrsson Vadsten med hustru och en dotter från Bollnäs till Norrala.  
Ingen hänvisning till kyrkobok där heller.
I övrigt så har man tittat i Norrala församlings husförhörslängd 1841-1848 (A 1: 6 fol 12). Då gäller det Jan Petters ena födelsedatum, 8/12- 1827.
Jag är ledsen att jag var otydlig.Det är viktigt att vara tydlig, speciellt när man inte vet till vilken församling olika orter hör. Jag tolkar det här som att det i Bollnäs vigselbok står Hamre efter båda makarnas namn, därför att de ursprungligen kom därifrån.
 
Det står också: Enligt Norrala husförhörslängd (A1:2) flyttade Jan Petter Vadsten till Gävle från Norrala. Han har dock ej kunnat återfinnas i Gävle inflyttningslängd samma år.
 
Mvh
Ing-Marie från Sundsvall