NULL Skriv ut sidan - SV: Carl Gustaf Vilhelm Wahlberg

Anbytarforum

Titel: SV: Carl Gustaf Vilhelm Wahlberg
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2021-09-02, 20:28
Hej, är ny här på forumet! Hjälper min fru med sina rötter i Jämtland. Vi har hittat en anfader Carl Gustaf Vilhelm Wahlberg, f. 18220605 i Hällesjö. I anteckningarna framgår att han var "barnhemsgosse". Tyvärr kommer vi inte längre med hans bakgrund. Någon som har ideer om hur man hittar han längre bakåt? Han var gift två gånger och i andra äktenskapet föddes dottern Catharina Nikolaeva som är den linje vi följer.
 Det finns en med samma namn som är från Finland men född 1823.

Någon som har bättre koll?
Med vänlig hälsning
Stefan Källman


Hej Stefan!
Hoppas allt är bra med Er.


Av en slump hamnade jag i denna tråden idag och efter att ha läst igenom den igen gjorde en sökning i ArkivDigital's register över Sveriges befolkning 1820-1947. Jag hittade då en Carl Gustaf Wilhelm född 1822 med sin mor Cajsa Jansotter boendes i Hammarby församling.
Se: Hammarby (AB) AI:6 (1817-1824) Bild 610 / sid 56 (AID: v85292.b610.s56, NAD: SE/SSA/1514)
Se även bifogad bild "hlf_01".




Inget jätteintressant så långt, mer än att modern anges vara "trolofvad. vid. attest", vilket jag tror innebär att hon enligt medhavd attest skulle gifta sig med en man som, vad det verkar, är fadern till hennes barn (tänker då på att Carl Gustaf Wilhelm står som "Son" och inte "hennes oäkta son" eller liknande).


Men nu till det som fick mig att höja på ögonbrynen. I ovanstående husförhörslängd anges att hon och sonen år 1823 flyttar in i församlingen, från Täby. Kollar man i in- och utflyttningslängderna i Täby finner man att de två första personerna som flyttar ut 1823 är enligt följande:


1. Skomakaren C. G. Wahlberg [från] Gribby ägor [till] Eds församl
2. Piga Catharina Jansdotter med sonen Carl G. [från] dito [till] dito


Se: Täby (AB) BI:1 (1796-1829) Bild 131 (AID: v91489.b131, NAD: SE/SSA/1578)
Se även bifogad bild utfl_01


Låter faktiskt som en lite intressant kandidat detta med tanke på efternamnet. Hittade även denna lilla familj i husförhörslängderna.
Se: Täby (AB) AI:11 (1820-1826) Bild 590 / sid 53 (AID: v91473.b590.s53, NAD: SE/SSA/1578)
Samt bifogad bild "hfl_02"




Spekulationer och indicier endast, men kanske kan vara något att luska vidare i?




Mvh,
Anders