NULL Skriv ut sidan - SV: Släkten Drake - Jämtland

Anbytarforum

Titel: SV: Släkten Drake - Jämtland
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2021-08-31, 10:23
Michel Jönsson Bröms bör vara son till Jöns Michelsson (kallad Dombäck i 1642 års mtl, fadern guldsmeden Michel Nilsson född där i Grundsunda), borgare och inspektor (laxfiske?) i Härnösand 1636-58, landsgevaldiger 1649. Man kan ju fråga sig varifrån namnet Bröms hämtades.
Jo, för någon dag sedan läste jag Gudmundråprotokollet från 1647 (på den mikrofilm min far och jag köpte för ca 40 år sedan) och som inte innehåller mer än det jag refererade. Men OK, jag tar den ordagranna versionen:
Jonas Michelsson inladhe en fulmacht gifuen aff herr Oluff i Brunfloo i Jämptelandh, förmälandes att han hafuer giordt Christopher Christophersson i Hernösandh fulmechtig att fordra effter Någon arff i Dynes; Men effter ährendet uar gammalt och Uhrminnes hefd kommen, därföre kan det aldrigh effter samma arff klandrats, Såsom det 18. Cap. i Jordabalken bättre förmäler.
Det är omöjligt att av detta avgöra vilket hemman i Dynäs som avses. Och där är jag kanske inte rätt man att gissa eftersom jag inte gått igenom alla skattelängder i Gudmundrå. Då jag antog att det skulle vara Joseph Perssons tänker jag så här: Om släkten levde kvar i Dynäs borde detta ha klarats ut för länge sedan. I Älvsborgs lösen är de andra hemmanen Zachris Hinderssons (troligen övertaget av Hindrich Zachrisson), Nils Hindersson (övertaget av Hindrich Nilsson). Men visst finns fler möjligheter, en Jöns Olsson 1595, en Johan Olsson 1695-1613, son Olof Johansson 1614-15, Michel Persson 1617.
Att Joseph inte t.ex. skulle kunna vara bror till Olof Persson Drake av orsak att namnet annars inte finns i släkten kanske inte är ett bärande argument. När Bibeln översattes till svenska blev den tillgänglig inte bara för läskunniga, utan även för andra som fick höra hela avsnitt från det översatta originalet. Min gissning är att det revolutionerade synen på Bibeln, och nya namn hämtade från Bibeln började användas: Abraham, Daniel, Elias, Esaias, Zacharias osv. Josef bör ha varit ett sådant namn. De nya namnen märks framför allt bland allmogen. Kanske gäller det även präster. Därför är det inte omöjligt att Peder Andersson kallade en son Joseph trots att namnet inte fanns i släkten. Men å andra sidan levde Joseph Persson 1618, ja t.o.m. 1621 (jag hittade honom i mtl). Kan det verkligen varit omöjligt att utreda arvet efter honom? Kanske ärendet ligger längre tillbaka i tiden.
Min fars avskrift av Härnösands RR 1656 13/9 (fel datum i ett tidigare inlägg):
Den  - 13. Septembris 1656 hölls ock Rådstugu uti Borgmästare och Råds närvarelse.

Anbelangande den långsamma tvist såsom för detta emellan Vyrdige M:r Peder Nenzelio och Väl:t Peder Joensson GENEFELT om gårdehandelen varit haver, så haver Rätten bägges deras Insinuerade skäl på det nogaste  APPROBERAT  och översett, och omsider för gott funnit, samt lagligt och rättvist funnit, att avsäja, att ehuruväl gårdens värdering, som skedde den  - 21. Aprilis 1652 var i allt  - 525 daler Kopp: mynt.  Dock befinnes utav en räkning, som i Rätten inlades, att Mäst: Peder haver förrän han gården till köps antog, bekostat en god del på gårdens Reparation, som eljest på Päder Joenssons Sal: moders begravning, vilket i allt slutes till avkortning  - 45. daler Kopp:mt.  Men de  - 480 . daler som på gården sedan resterar, måtte M:r Peder utan något invänt påkostande, som för detta gjort vara kan till Peder Joensson  CONTENTERA  och fullgöra.