NULL Skriv ut sidan - Arv i Dynäs?

Anbytarforum

Titel: Arv i Dynäs?
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-08-29, 19:37
Jag måste berömma. Hur länge har du samlat material om släkten Drake? Din berättarstil är ett föredöme, här får vi veta lite om personerna ifråga, och turligt nog finns det tydligen mycket att återberätta om dessa tidiga jämtar.  Jag väntar nu på nästa del i Drake-historien.

Tack!

Jag har inte hållit på med personforskning mer än ett par år, men "mina" slutsatser är ju, vilke jag hoppas framgår, ofta ett resultat av ett samarbete, så om vi ska räkna ihop den tid var och en av oss lagt ned blir det betydligt längre tid.

Att jag har fastnat för just Jämtland på 1600-talet beror till stor del på att det finns transkriberade domböcker (http://fornskrift.se/utgivning/dombocker/), och att det är i domböckerna historierna i historien finns.

Nästa del av Drakhistorien är kort och utspelades, enligt uppgift jag fått från annan forskare, vid tinget i Gudmundrå, Ångermanland, den 20 januari 1647:
Jon Mickelsson ska ha lagt in en fullmakt från herr Olof i Brunflo, Jämtland, så att Kristoffer Kristoffersson i Härnösand fick möjlighet att fordra efter något arv i Dynäs.

Målet avskrivs dock enligt jordabalkens 18 kapitel, eftersom arvsanspråket var för gammalt.

Det ger oss flera frågor:
- Vem var Kristoffer Kristoffersson i Härnösand? Hade han någon känd relation till herr Olof Drake?
- Hade Jon Mickelsson en roll (länsman eller liknande) där han å ämbetets vägnar lämnade in en fullmakt, eller bör vi söka en koppling till Drakarna?
- Var det arv från pappan herr Peder Andersson eller mamman Anna Olofsdotter? Hur? (Herr Olofs norska hustru Anna Roaldsdotters släkt utesluter jag tillsvidare).
- Vad vet vi om Dynäs? Kopplingar till Jämtland och Hälsingland är av intresse!
- Står det något mer av vikt i detta mål? (§12, vt 1647, verkar inte finnas hos SVAR)

Tack på förhand för hjälp att följa detta spår, inte minst från dig, Per Sundin, med din goda kännedom om forna tiders Ångermanland och dess invånare!