NULL Skriv ut sidan - SV: Västerstad CI:2 b.140 / s.8

Anbytarforum

Titel: SV: Västerstad CI:2 b.140 / s.8
Skrivet av: Kristoffer Andersson skrivet 2021-08-11, 22:42
Eric Nilsson 57, (födelseort) Malmö, Inhyses på N 19 Wästerstad,
(föräldrarnas namn och hemwist) Nils Ericsson, Malmö. Mod Elna Andersdotter
Hanna Håkansd. 42,  Ö. Wedåkra, Enka i  Ö Wedåkra, Fad. Håkan Swensson. Mod Elna Olsdotter


Tack för svar, Eva!

Erik var änkling sedan 1801.
Han och Lusse Axelsdotter vigdes i Västerstad 1776.
Västerstad (M) CI:1 (1736-1789) Bild 1560 / sid 151 (AID: v110359a.b1560.s151, NAD: SE/LLA/13469)

Ger barnens faddrar några ledtrådar?
Det finns namnregister till alla Malmöförsamlingarnas födelseböcker hos AD om du vill leta där.

Jag har hittat fem barn till paret:

Nils, Eric Nilsson, Lusse Axelsdotter, Västerstad, Susc. Hanna Håkansdotter i xxx, Faddrar Nils Stridkartsson i Höjås, Nils Andersson i Västerstad(?), pig Hanna Nilsdotter ibm - Västerstad CI:1 b.830 / s.78

Anders, Eric Nilsson, Lusse Axelsdotter, Västerstad, Susc. Marna Nilsdotter, Faddrar Nils Jönsson(?) i Västerstad, jungfru Maja xxx ibm - Västerstad CI:1 b.870 / s.82

Elna, Eric Nilsson, Lusse Axelsdotter, Västerstad(?), Susc. Bolla Per Svensson(?) i Höjås, Faddrar Anders Hanss och Hans Tufvesson i Västerstad, pig Marna Nilsdotter i Höjås - Västerstad (M) CI:1 (1736-1789) Bild 940 / sid 89

Karna, Eric Nilsson, Lusse Axelsdotter, Västerstad, Susc. Karna Axelsdotter i Farborg, Faddrar Anders Hansson i Västerstad, Pär xxx - Västerstad (M) CI:1 (1736-1789) Bild 980 / sid 93

Elna, Västerstad, Eric Nilsson, Lusse Axelsdotter, Susc. Karna Mårten Tufvas hustru på No 5 Västerstad, Faddrar Anders Hansson n:7 Västerstad, Gårdsdrängen Per Svensson, Sissa Andersdotter  i Vedåkra - Västerstad (M) CI:2 (1789-1832) Bild 350 / sid 82

Susc. till Nils, Hanna Håkansdotter, skulle kunna vara Lusses fars nya fru.

Susc. till Karna, Karna Axelsdotter, skulle kunna vara Lusses halvsyster.

I övrigt inga namn jag tänker sticker ut...

Födselregister för Malmö har jag aldrig sett förr, ska kika där och se om jag hittar Eric :)