NULL Skriv ut sidan - Obefintlighetsboken

Anbytarforum

Titel: Obefintlighetsboken
Skrivet av: Gunnar Karlsson skrivet 2021-08-08, 12:28

I nedanstående församlingsbok finns det en del hänvisningar till obefintlighetsboken, men var finns den nånstans i Karlstads stadsförsamling ?


Jag följer Carl Hilmer (rad 3), och där står det en hänvisning till obef.b. 17  16-01-22, och detta tolkar jag att år 1917 så är han inte räknad på denna sidas "adress", och så kommer slutklämmen 1916 22 januari, som jag tolkar som att då har han rest till Amerika, då det står lite längre därifrån  på rad 3 "i Amerika", men jag är långtifrån säker jag tolkar rätt.


Vidare så står det Ob 15 på rad 3 också, och har det också med obefintlighetsboken att göra, och är 15 då året 1915 ?


Obefintlighetsboken var väl till för när man inte hade fullständig koll på var människan var nånstans. Personen i fråga hade i föregående kyrkobok en fastställd plats han vistades på normalt, men när ny bok gjordes och man inte fick tag på personen i fråga, så hamnade han i obefintlighetsboken.


Hur gick dessa husförhör till egentligen ?
Utannonserades det vid nån söndagsgudtjänst att den och den dagen skulle det förrättas husförhör, och då förväntades familjen vara hemma ? (förmodligen då på en söndag, då folk var lediga, så det måste varit efter gudstjänst då?)


Så kan det ha gått till fram tills kyrkan började förlora sitt grepp om folket att alltid gå i kyrkan, för efter det så måste det ha varit knivigt för kyrkan att hålla ordning på detta. Slutet på 1800-talet och början på 1900-talet gick det fort med "avkristiningen" i Sverige, och då måste det ha varit svårt för kyrkan som fortfarande hade det ålagt på sig från statsmakterna att diarieföra detta, men hur gick det då till att göra detta ?



Karlstad stadsförsamling (S) AIIa:17 (1911-1926) Bild 560 / sid 1535 (AID: v173734.b560.s1535, NAD: SE/VA/13275)