NULL Skriv ut sidan - SV: "Datorprogram och teknik" till "Datorprogram, siter och teknik"

Anbytarforum

Titel: SV: "Datorprogram och teknik" till "Datorprogram, siter och teknik"
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2021-08-07, 16:49
Dessutom tror jag mer och mer att "siter" eller "WebbTjänster" kommer ersätta "installerade program". Vem vill ha ett program man måste släpa med en hårdvara för att köra :)

Den som...

· inte vill vara beroende av en fungerande internetuppkoppling för att komma åt sina uppgifter;

· inte vill publicera sin forskning på nätet där den lätt kan kopieras;

· vill ha full kontroll över sina egna uppgifter, och inte vara i händerna på ett företag som...
     - kan försvinna, tillsammans med de med stor möda ihopforskade uppgifterna;
     - kan ändra villkoren för tjänsten, eller bli uppköpt av någon som gör det;
     - kan göra det svårt eller omöjligt att ladda ned alla uppgifter och radera dem från servern när man inte vill vara kund där längre;
     - använder uppgifterna för att locka nya kunder.

Dessutom behöver man inte "släpa med en hårdvara" om man sitter hemma vid datorn, där man ju också har tillgång till böcker och annat man behöver. Men sådana gammalmodigheter använder du kanske inte heller?  :)

Siter kan dessutom lätt dela data, köras på platta och mobil samtidigt och uppdatering av funktionalitet sker omedelbart för alla användare.

Ja, och hur utomordentligt resultat det kan bli när alla kunder kommer åt varandras uppgifter ser vi på Geni med dess imbecilla "automatiska trädjämförelser (http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/55400.shtml)", och liknande tjänster som alla bidrar till den genealogiska mytpandemins snabba spridning över nätet.

F.ö. förstår jag inte poängen med att 'allt' ska göras i en leksaksdator numera...  :)

Användarna "prenumererar" dessutom istället för att "köpa" en gång. Så siter har nog framtiden för sig, emedan DISGEN kommer tyna ut och dö.

Att abonnera i stället för att betala en engångssumma blir knappast billigare i längden. Och av ovanstående skäl, och kanske ytterligare några som jag har glömt, kommer det självklart också i framtiden att finnas datorprogram för att registrera släktforskningen.