NULL Skriv ut sidan - SV: "Datorprogram och teknik" till "Datorprogram, siter och teknik"

Anbytarforum

Titel: SV: "Datorprogram och teknik" till "Datorprogram, siter och teknik"
Skrivet av: Dan Ståhlberg skrivet 2021-08-07, 15:42
Mja, den hittade jag ju inte eftersom ArkivDigitals site t ex inte är ett "släktforskningsprogram" som jag ser det så rubrikerna är lite missvisande.

Dessutom tror jag mer och mer att "siter" eller "WebbTjänster" kommer ersätta "installerade program". Vem vill ha ett program man måste släpa med en hårdvara för att köra :) Siter kan dessutom lätt dela data, köras på platta och mobil samtidigt och uppdatering av funktionalitet sker omedelbart för alla användare. Användarna "prenumererar" dessutom istället för att "köpa" en gång. Så siter har nog framtiden för sig, emedan DISGEN kommer tyna ut och dö. Jag har svårt att se att inte ArkivDigital kommer vara lika bra och sedan bättra än DISGEN om något år.

Så mitt förslag kvarstår, ändra rubriken enligt tidigare och lyft upp "Webbaserade släktforskningsprogram" till t ex "WebbTjänster för släktforskare" direkt under "Datorprogram och teknik". Byt kanske rubriken till "Webbtjänster, datorprogram och teknik" för att vara redo.

Mvh,Dan


Under Datorprogram och teknik - Datorprogram(för släktforskning)
finns en underavdelning för Webbaserade släktforskningsprogram.

Vänligen
Eva
Anbytarvärd