NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Persson från Rökslid

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Persson från Rökslid
Skrivet av: Erik Stenhols skrivet 2021-07-29, 17:11
Men är då Nils Persson f 1750-10-10 samma person som Nils Persson född 1750-09-30? För det finns ingen Nils född i oktober i denna församling och jag har inte sett någon flyttning på herrn mer än vid 1841 då han flyttar en kort stund sin familj till Flasbjörke, Risinge.

Samtidigt finns en Nils Persson i just Rökslid, Bengt Håkanssons hushåll 1769 (se ovan poster) som också är född 50-10-10. Vad jag kan se lämnar inte denna person Rökslid förrän vid sockenflytten. Men jag ser också att han är struken just i Rämminge i A5.

Nu börjar det likna något:

Jag skiftar till ADs referering för detta sidväxlande börjar bli löjligt:

Han befinner sig i Rämminge 76-77 enligt dina källor, han stryker sig därifrån och flyttar till Rökslid, Håkan Håkanssons hushåll.
Hällestad (E) AI:5 (1776-1790) Bild: 61 Sida: 109
Där har han sin hustru Katarina Johansdotter och sin dotter Christina? född 77.

Åren innan bor han fortfarande hos familjen Håkanssons i Rökslid, med pigan Katarina Johansdotter som har flyttat.
Hällestad (E) AI:3 Bild: 31 Sida: 51

Att han rör på sig är inte direkt problem, det handlar om gårdar inom samma område. Men var är han som barn?
Vi finner honom inte i A1 på dessa gårdar.


Största frågan:

Kan vi, utifrån dopvittnen på barnen, dra den stora slutsatsen att det är samma personer vi har att göra med och att Nils Person faktiskt kommer från Vaglö och är avkomma till Per Månsson?