NULL Skriv ut sidan - SV: Smeden Matts Wattz i Tjärnäs

Anbytarforum

Titel: SV: Smeden Matts Wattz i Tjärnäs
Skrivet av: Anna-Carin Leijon skrivet 2021-07-27, 20:52
Hej Göran!
Eftersom jag hela tiden har letat efter "min" Matts Watz så hamnade jag i Söderbärke, Lexiöbo bruk. Där fanns änkan och barn efter Alexander Watz, bland annat Fredrik f 1730. När nu sökande inte ledde fram till min Watz så hade jag ju en del anteckningar, där jag hade följt de här två barnen. I våras gjorde jag lite sorteringar och de flesta noteringarna försvann. Men historien om brukspatron och pigan hade jag klart för mig. Men jag hade nämnt fel fader till pojkarna. Förlåt, och pinsamt tycker jag!
Iallafall, så har jag nu letat igen och så här ligger det till. Fadern är Per Ulrik Watz, brukspatron på Lexiö gård (inte bruk i den här hfl). Söderbärke (W) AI:9c (1786-1795) Bild 1050 / sid 170. Hur han är släkt med Fredrik vet jag inte. Äldre eller yngre bror till honom, kanske? Son!? PU försvinner till Fellingsbro 1790.


Modern är pigan Maja Henriksdotter från Källan i Malingsbo, dotter till Hammarsmeden Mäster Hindrik Olofsson Hård.
Sonen Per föds 17880404 ([size=78%]Malingsbo C:1 (1746-1795) Bild 119 / Sida 230). [/size]Sonen Carl 17900306 ([/size][size=78%]Malingsbo C:1 (1746-1795) Bild 119 / Sida 230) .[/size] i senare hfl så har pojkarna efternamnet Ullberg.


Så - nu har jag försökt att rätta till att jag ledde in dig på fel far.
Ha en bra dag!
Hälsningar Anna-Carin


[/size]