NULL Skriv ut sidan - SV: Källkritisk granskning AD?

Anbytarforum

Titel: SV: Källkritisk granskning AD?
Skrivet av: Erik Stenhols skrivet 2021-07-27, 15:54
Befolkningen i Sverige (https://www.arkivdigital.se/online/register/befolkningen-i-sverige) är delvis data producerade av lågt betalda indexerare i Kina (tror jag) på kontrakt från MyHeritage, utan kunskaper i svenska, svensk kultur, historia, namnskick ... Att göra det med full kvalitet kostar för mycket, antingen i pengar om man vill att det ska gå fort, eller i tid om man vill att erfarna svenska släktforskare ska göra det. Det finns felläsningar i andra index som AD har också, men inte i riktigt samma omfattning, verkar det.

Ta indexen som en möjlighet att ta genvägar till hållpunkter i dina anors liv, men kontrollera alltid allting! Och gör jobbet att följa dom genom böckerna, även om du är säker på att du har hittat någons födelsenotis, för det förekom faktiskt att prästerna gjorde fel, också ... Dessutom får du en helt annan känsla för deras omständigheter om du gör det.

I det specifika fallet Anders Persson, så har ju den boken en kolumn för flytt- eller döds-datum. Tvillingen Johan, f 1840, i familjen ovanför, har också fått ett dödsdatum av indexeraren, men bara han i hela familjen ...

Tack för svar. Jag har varit och rättat i många födelsedatum där man har fått ägna någon timme åt att reda ut vem personen är.

Det finns fler Anders Persson med samma fördelsedatum, men olika län. Ja, det kan vara olika personer då vi har att göra med patronymikon, men eftersom att jag saknar halva Anders liv i AD så börjar jag undra...

Det är inte roligt att ögna igenom hela husförhörslängden när man inte har gårdsnamn :P

Sedan verkar inte AD ha ett bra individindex som Stockholm Stad har. Söker du på rotemannen på Stockholm Stadsarkiv får du följa en och samma individ trots namnbyten hit och dit vid vigsel och andra saker. De har ett individuellt ID på varje person. Det verkar AD sakna. Nu fick jag låsa personsöket på namn, födelsedatum och födelselän.