NULL Skriv ut sidan - SV: Mecklenburg

Anbytarforum

Titel: SV: Mecklenburg
Skrivet av: Manuela Irmgardson skrivet 2021-07-25, 18:40
Hej Hans

Frågar du om jag har adel i familjen eller en frimurare?
Men jag har inget att göra med denna Röpert-familj. Förmodligen skulle min farfarfarsfar ha skjutit Georg Christoph i en duell. Vilken tyrann och en dålig karaktär.   ;D

....
RÖPERT, (i silver tre, 1 och 2, svarta liljor). Kejserlig adel stod. Andreas David Röpert höjdes till adeln av kejsaren den 17 januari 1754.
I Mecklenburg: Grabow bei Wahren 1754. Familjen satt också i Meklenburg 1767 i Podewal och Trollenhagen i Stargard-distriktet, som i Uckermark i Schmarzow inte långt från Prenzlow, och 1803 var de fortfarande rika i regionen Lebus i Beelendorf och Heinersdorf.
....
Röpert (Roepert), Andreas, David, Mecklenburg riddare och landskapssyndik, adel, "von", privilegium denominandi, Lehensrecht, privilegium de non usu. Han bar titeln baron och ärvde denna titel till sin son Georg Christoph.
....
1. privilegium denominandi = Det privilegium som kejsaren beviljar kommer i framtiden att kunna namnge och skriva efter nuvarande varor och senare egendom.
2. Lehensrecht = Feudal rättighet
2. privilegium de non usu = rätten att inte leda adeln ibland eller tillfälligt När man till exempel utförde ”civila” handlingar, sades ingen fördomar avseende adelens fortsatta existens eller dess återupptagande. Enkelt uttryckt: han hade rätt att förneka eller dölja sin adel, beroende på situationen.

I Preussen (II. 9. § 81 PrALR) genom Adels Döljande: Många städer eller guilder vägrade till exempel att acceptera adelsmän i princip eller krävde adels avgång innan de accepterades eller innan de fick stadsmedborgarskap. Om en adelsman övervann tillträdesbarriären genom att dölja sin adel, ledde detta till förlusten av adeln, såvida han inte hade ett Privilegium de non usu; förlusten av adel genom sekretess avskaffades i Preussen 1807.
Genom att gifta sig med en ädel kvinna med en icke-aristokratisk man (eller tvärtom) förlorade man sin adel. I andra delar av landet upphävdes adeltiteln tills äktenskapet upphörde.