NULL Skriv ut sidan - SV: Lindebrand

Anbytarforum

Titel: SV: Lindebrand
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2021-07-22, 19:27
Hej!


Har nu fått tid att gå igenom forskningen igen och gjort litet noteringar angående Samuel Lindebrand utifrån mönsterrullorna för Östgöta kavalleriregemente.

Han tycks under lång tid  varit mönsterskrivare vid överstelöjtnantens kompani, åtminstone sedan 1692. Den gård han tilldelades för sin försörjning hette om jag tolkar det rätt heta Skedvi eller kanske snarare Skiäfved och ligger då i ...Lönsås. Lönsås ligger på Vikbolandet och det känns som om det är i trakterna kring Norrköping man bör söka. I rullorna står det att Samuels boställe "är beläget i kompaniet". Tolkar det som att han är bosatt på den tilldelade gården. Av någon anledning finner jag inte Samuel Lindebrand i mönsterrullorna för 1703 och 1706 (i vart fall inte där jag förväntade mig). Sistnämnda längd innehåller meritförteckningar. Annars är rullorna ingen god källa till upplysning om person utan är fokuserat på de tilldelade hemmanen.


I mantalslängden finns han som Samuel Lindbrand under Skiäfved i Lönsås för året 1794 (mtl 1795) och uppges då vara ogift. I mtl 1799 heter han Samuel Lindbram och gården Skedwij och är gift. I mtl 1791 saknas han.


I födelselängden för Lönsås (Fornåsa (E) C:2 (1688-1762) Bild 225 / sid 433) förekommer för år 1700 herr mönsterskrivaren Linbrans hustru Lisken som vittne vid dop den 12 juni och den 18 juli återigen som "hr Linbrams kiereste? hust Lisken". Också 1701 förekommer Lisken som vittne och då också som käresta. Vilket ju indikerar att hon är fästmö!


I mönsterrullan för 1687 heter mönsterskrivaren Samuel Ajalinus, son till kyrkoherden i Landeryd Andreas Petri Ajalinus. Jag lurar nu på om det möjligen kan vara samma person. 


Om någon har tillgång till Östergötlands herdaminne så får ni gärna ta en titt!

Mvh


Lars Norrby