NULL Skriv ut sidan - SV: Hur få fram uppgifter om föräldrarna till Nils Svensson?

Anbytarforum

Titel: SV: Hur få fram uppgifter om föräldrarna till Nils Svensson?
Skrivet av: Lennart Hallsten skrivet 2021-07-15, 14:11
Bo - tusen tack
Och vilka överraskningar, har knappt hämtat mig ännu! Det visade sig att det inte bara var Nils Svenssons föräldrar som var svåra att identifiera utan även, och framför allt, Nils Svensson själv. Jag antar att det är ganska ovanligt att flera uppgifter i kyrkböckerna kring en eller ett par närstående personer kan bli så vilseledande: Nils Svenssons födelsedata i hfl och frånvaron av uppgifter i fb liksom hustruns felaktiga namn vid vigseln liksom Svens skiftande efternamn mellan Jönsson och Nilsson. Den som förde pennan i Vårdnäs församling vid denna tid hade det kanske jäktigt. Sen bidrog förstås också att jag missat att den Nils Svensson som föddes 1730 dog bara 6 veckor efteråt. Jag trodde att det var denne Nils Svensson som återfanns i mtl på 1750-talet.

I alla händelser har denna situation medfört att jag halkat in på fel spår gällande Nils Svenssons mor, jag har utgått från att Nils mamma var Elisabeth Johansdotter från Brokind. Om du Bo har lättillgängliga och korrekta uppgifter om Elisabet Jonsdotter och hennes bakgrund vore jag mycket tacksam för att ta del av dem. Och jättetack för uppgiften om hemsidan vardnas.net - den ska jag granska närmare framöver