NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Jönsson och Karin Olofsdotter gifta 1761 fr Alvik

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Jönsson och Karin Olofsdotter gifta 1761 fr Alvik
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-07-13, 14:26
Du har rätt i att det inte kan stå Kinnbäck. Det finns inte heller någon möjlig Andersdotter från den byn. På första raden står det som jag ser det: "Kier-" och på andra raden "...arkby". Troligen är det slutet av ett m före a:et i "arkby". Om det står något före "mark" går inte att avgöra, varken av bilden hos SVAR eller hos Arkiv Digital, men det kan i så fall inte vara något långt. Kan det möjligen få plats ett "bo"? Kan det i så fall stå: Kier-bomark? 

Jag har inte boken om Skellefteå socknar hemma, jag äger inte ens boken. Men Kierbomark kan vara en möjlighet. Det syns som du skriver inte alls vare sig på Svar eller AiD ute i marginalen. Men om man betänker hur E:t i "Engman" ser ut och vilken plats E:t tar, kan ett "bo" mycket väl rymmas, om än ett litet.

Kusmark är det inte, inte stavat "Kusmark" i alla fall, för det finns inget S som borde ha rymts redan på första raden av bynamnet, och inget tydligt U alls att tala om. Fast om det är Kusmark hade prästen i Luleå stavat det helknasigt eller så hörde han lite fel. Det är i alla fall ett E i slutet av namnet på första raden, ser ut som ett litet V.

Jag ska kolla senare var man hamnar om man utgår från att det är Kierbomark. En sökning på nätet ger noll.