NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Högmodig & Annika Jonsdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Högmodig & Annika Jonsdotter
Skrivet av: Leo Rönnberg skrivet 2021-07-12, 15:20
En uppdatering om fallet Nils Högmodig, där Nils född 1786 i Färgelanda fortfarande är aktuell (se mitt inlägg ovan):

Hela familjen är i Färgelanda AI:7 sid 107, men är överstruken. I AI:8 finner man dem igen på sida 30, men Nils och hans syster Maria är borta. Det dör ingen Nils Olofsson i Färgelanda under denna period, så Nils kan i varje fall inte ha försvunnit från familjen genom dödsfall. AI:9 sid 87, föräldrarna är där men Nils saknas fortfarande.

Som redan nämnt förekommer Nils Högmodig för första gången i Frändefors mellan 1808-1812, i AI:4 sid 55. Färgelanda-Nils försvinner från sin familj mellan 1802-1806 i Färgelanda AI:7 sid 107. Kopplingen jag gör är då den att Färgelanda-Nils kan ha flyttat till Frändefors och alltså är samma person som Nils Högmodig, men det är fortfarande ett antagande baserat på ganska svaga grunder.

Det är dock inte värt att släppa denna tråd enligt mig, just på grund av att Nils Högmodig framträder ungefär samtidigt som Färgelanda-Nils försvinner, samt att det inte kan finnas så många möjliga kandidater kvar, d.v.s en Nils Olofsson född omkring 1788 någonstans i Dalsland.

Nu skulle det uppskattas med något mer konkret som kan koppla ihop Färgelanda-Nils med Nils Högmodig! Jag har följt Färgelanda-Nils så gott jag har kunnat.