NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Jönsson och Karin Olofsdotter gifta 1761 fr Alvik

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Jönsson och Karin Olofsdotter gifta 1761 fr Alvik
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-07-12, 10:26
Ja, det är ju hon ja. Den diskussionen minns jag inte förrän jag följde länken.

Jag läste också K i början på hennes uppgivna födelseby. Problemet är att det står "mark by" i slutet på bynamnet. Men det står ju inte "Kus" i början på namnet. Det står ju "Ki[?]e". Så det står inte klart vare sig Kusmark eller Kinnbäck. Jag började spåna på Ersmark, stavat "Eir(s.et i marginalen)mark by" alltså Ersmark. Detta för att ordet ovanför har skrivits in i början på bynamnet.

Problemet med bynamnet är att prästen kan ha stavat lite fel eftersom han inte var känd med byarna i Skellefteå. Han kanske stavade vad han tyckte sig höra. Jag motsäger inte Constantinus alls, men bynamnet är svårtytt.

Som ofta måste man harva igenom flera Malin från den tiden för att kanske kunna inringa henne och den kunskapen har jag inte om hela Skellefteå socken för att jag ska känna att det är något för mig att göra. Jag menar inte att du eller Constantinus ska göra det, bara det att jag låter henne vara utan föräldrar för nu.