NULL Skriv ut sidan - SV: Bouppteckning 1748

Anbytarforum

Titel: SV: Bouppteckning 1748
Skrivet av: Ola Larsson skrivet 2021-07-09, 11:55
Mkt intressant, stort tack Kalle.

Det här väcker omedelbart ett antal frågor hos mig.

Har du input skulle det uppskattas väldigt mkt. Jag vet ju fortfarande inte om denna Per Persson som flyttade från Svalöv till Simmelsberga är "rätt Per" sett till min antavla, men jag går på det spåret tills vidare eftersom det har visat sig så intressant.

Några frågor jag har för tillfället:

1. Jag skulle gärna vilja veta mer om Per Påhlsson - han måste ha dött i tidig ålder med tanke på att han bara efterlämnade ett (litet) barn. Jag lyckas inte hitta honom i någon dödsnotis, gör du? Det står ju tyvärr inte fler ledtrådar om sjukdom etc. i bouppteckningen.

2. Ska jag läsa "fader faderen Påhl Pärsson" som att detta är Per Perssons farfar dvs Per Påhlssons far?

3. Du ser inte vad det står i själva förteckningen?

4. Kopplingen till Skognäbben och Axelvålds gård är riktigt intressant. Det finns mkt skrivet om Axelvolds gård på Wikipedia och där framgår att Schouffnebbe (Skognäbben) var en före detta klostergård som ingick i ett byte av tillgångar redan 1579. Vi befinner ju oss här på 1700-talets första hälft och Axelvold gick från i tradering från släkten von Linde till släkten Berg von Linde. Jag läser att gårdenår 1768 bytte ägare inom Berg von Linde-släkten och att "byggnaderna på Axelvold var i dåligt skick" och "att ingen kunde utan livsfara gå under dess tak". Den nye godsherren upprustade därför gården vilket verkar ha skett med start 1776 och i många år därefter. Kanske var det dåliga skicket o ägarförändringarna bidragande orsak till att Per Persson 1772 bestämde sig att att flytta utsocknes för att gå i ny tjänst som dräng?? Förstår att du inte har svarit på den frågan men visst är det intressant att kunna sätta en anfader i en kontext... Om du har ngn input eller info om Axelvåldsgård / Skognäbben så skriva gärna här.

5. Än intressantare blir det när jag läser mer om Skognäbben. Förvisso tolkade jag det först som att det handlade om en gård, men det kan vara så att det är en mindre by. Hur som så utspelade det sig en intressant historia där 1728: http://www.fridhem.nl/sob/98-2/olovliga.htm (http://www.fridhem.nl/sob/98-2/olovliga.htm). Av Per Påhlssons bouppteckning 1748 vet vi ju att även hans far, Påhl Persson, har bott i Skognäbben. Så familjen borde ju ha varit där 1728. Det kanske är långsökt, jag vet inte hur många familjer som inhuserades i Skognäbben, men jag skulle riktigt gärna vilja se om det finns släktskap mellan Påhl Persson och de som omnämns i ovan länkade story:
- Häxan Karna Persdotter, som hade bott 40 år i Skognäbben redan 1728 dvs måste ha varit född senast 1688
- Karnas man Per Andersson
Om någon har något att tillföra i detta avseende vore jag mkt tacksam. T.ex. vilka som var föräldrar och syskon till Påhl Persson. Rent tidsmässigt skulle ju t.ex. Karna Persdotter kunna vara ett syskon till Påhl Persson.