NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp med svensk text

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp med svensk text
Skrivet av: Simone Hacke skrivet 2021-07-08, 21:29
Källa: Uppsala Universitetsbibliotek, X 366: Samuel Buschenfelts reseanteckningar 1694-1697
sida 97:
Hvad alltså detta instrumentet angår, så tors iag derom så mycket mindre utlåta mig, som det är för mig alldeles en qualitas occulta, hvartill hielser hvarken Aristotilis el. Cartesy philosophoe; är och deßutom så olyck. att ingen Ruhten vill slå i mina hönder, iag må holla och krama ### så hårt iag vill. Icke des mindre, som så monga lärde och klocka män sin#es, hvilke om bemelte Ruhten has## mycket säkre tankar, är bettre tr## hvad andre tr## än med ett förmätit tillbindande sträfan efter det som myda går öfver mitt förstånd.
Utom detta är och #iel##e Beställningen därute i Tyßkland och här i Sverige icke lycka, i ty en Tysk Marckscheider har allenast ett Bärgwärck el. en Wiß Tract under sin tienst och förrättning, och får somd lohn efter hitt arbete och sine wincklar, kunnandes således alldrif några främmane Casus förekomma, däremot den Svenske Marckscheidern har mer en general Beställning, hvarest den ene grufva och det ene Bärkwärket icke är lyckt det andre, hvarwyd och ofta sådann Casus förekomma att de fordra störste perfection, och är vid Fahluns Grufva ingalunda ibland de ringaste och minste hvärigheter.
Jag märkte då iag vißtades där ute, att de Tyßka Marckscheidare och Bärgbetiente gärna ville #### pro för de Svänske, och att ## ville det Svänske Marckscheideriet skulle först af de Tyßke uti Sverige vara inrättat och alt så deras methode vara både förmer och bättre;