NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2021-07-08, 09:05
Återkommen till Uppsala ser jag att här finns inte mycket för mig att tillägga. Dock, en mycket detaljerad beskrivning över de Ekdahlska samlingarna gjord av Gustaf Hallström finns i Arkiv för norrländsk hembygdsforskning 1928-1929 s. 73-150.
En tacksamhetens tanke kan idag också ges till Nils Johan Ekdahl, även om många av hans samtida bidragsgivare knappast skulle ha hållit med. Leonard Bygdén skriver i sin reseberättelse från en studieresa i Jämtland 1882: ”N.J. Ekdahl, hvilken år 1829 på Riksarkivariens vägnar genomforskade Norrländska provinserna, och, som jag erfor under min resa, derstädes efterlämnat ett icke alltid kärt minne. Den hänsynslöshet med hvilken han gick till väga med samlandet af pergamentsbref och gamla handlingar hvilket förvärfvade honom det i dessa bygder ännu gängse namnet 'Kalfskinnspresten' har väl räddat, månget eljest åt förgängelsen hemfallet historiskt minne, men däremot beröfvat egarna de handlingar hvarpå mången gång deras jordegarerätt grundats utan att de enligt löfte erhållit behöriga afskrifter af dessa egendomshandlingar.” [Leonard Bygdéns samlingar vol. 528:1, Uppsala universitetsbibliotek].