NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Constantinus Lindfors skrivet 2021-07-06, 17:24
Låt mig sända en evig tacksamhetstanke till släktforskaren m.m. Fale Abrahamsson Burman (1758-1809) om vilken man kan läsa hos Svenskt Biografiskt Lexikon:  ;D

https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=17189 (https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=17189)


Annika vägledde mig till Nationella arkivdatabasen, som uppger att volymen F:10 i Ekdahlska samlingen (Nils Johan Ekdahls samling) innehåller bl.a.: ""Genealogica och biographica" innehållande anteckningar av F. A. Burman om släkterna Bång, Trundman, Sundel, Burman, ävenså en del bröllopskväden på jämtska. Uppgifter om andra släkter, utdrag ur dopböcker m.m."

Sammanlagt rör det sig om 104 sidor fördelade på två PDF-filer (49 respektive 55 sidor) som jag fått tillsänt mig av Riksantikvarieämbetet idag. På grund av filernas storlek, 19.900 kb respektive 17.857 kb, så går det tyvärr inte att lägga ut dessa i sin helhet här på Anbytarforum som tillåter en maximal storlek på 5120 kb per fil.  :(

Att börja med kompletterar sida 3-4 i första PDF-filen tabell 10 i min sammanställning: Anna Sundström föddes 9/12 1674 i Sundsvall, hennes make Johan Nilsson Sundell den 17/7 1682 i Undersåker sn och deras barn Johan Johansson Sundell den 11/10 1711 i Andersön, Sunne sn.

Sida 21-22 i samma fil har (äntligen!) Annas fader Sven Danielssons egenhändiga handskrift, daterad Frösön 3/5 1702, ger oss mycket värdefulla upplysningar. Han föddes 31/10 1624 i Stockholms stad uti Tunnbindaregränden till borgaren Daniel Tynisson från Nyland (son till borgaren i Borgå Tynis Jörgensson, född i Livland enligt sida 4) och Anna Svensdotter från Luleå socken i Västerbotten. När Sven var i 1 ½ årsåldern så avled fadern, och efter ½ år trädde modern Anna in i ett annat gifte med enspännaren (kungliga postombuden) Daniel Svensson. När Sven var i tioårsåldern så kom hans styvfader att bli landsgevaldiger över Medelpad och Ångermanland, och på så sätt hamnade familjen i Sundsvall.

Av en annan handskrift från Frösön 30/3 1708 får jag konstatera att Sven Danielsson varit gift tre gånger, inte fyra! Hans första bröllop ägde rum i april 1651 i Sundsvall med Kerstin Jonsdotter Östling, en fogdedotter från Östergötland som avsomnade i november 1662. De fick "en son som ännu lever".

Sven var enligt Sundsvalls dombok 9/6 1680 svåger till postmästaren Per Eriksson Molin i staden (gift med Helena Jonsdotter Östling). Emellertid får jag inte ihop uppgiften om Svens styvson borgmästaren Olof Genberg...?  ???

Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Gävleborgs län (X) EXIe:3163 (1680) Bild 6040 / sid 593 (AID: v421957.b6040.s593, NAD: SE/RA/42042202)

Sven Daneielssons andra bröllop ägde rum 17/1 1664 i Tuna socken i Medelpad med kyrkoherden Måns Blix dotter Marta, vilken avled 16/10 1679. Makarna avlade tillsammans fem barn - två söner och tre döttrar, av vilka en son respektive dotter är redan i herranom.

Svens tredje och sista bröllop ägde rum på Sankt Andreasdagen 30/11 1687 i Brunflo prästgård med prostens syster Brita Lang.