NULL Skriv ut sidan - SV: Gam / Gamb / Gahm

Anbytarforum

Titel: SV: Gam / Gamb / Gahm
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2021-07-06, 10:53
Stort tack Niklas!


För de här uppgifterna fyller en lucka som jag brottats med flera år.

Israel Gahm synes lämna Eksjö i slutet av 1726/början av 1727 för att bosätta sig i Ljungby. En domboksnotis visar följande: "Rådman och tullnären Israel Gahm tillkännagav att han kommer härifrån till annan ort begiva och därför icke väl kan vara förmyndare för handelsmans omyndiga dotter Anna Maria Nyberg, vilket uppdrag han fått 19/8 1725 och önskade bli befriad, vilket tillstyrktes." (Eksjö rådhusrätt 20/8 1726, EVIIBAA:1747).


Men jag har, av andra skäl, varit osäker på om han verkligen var bofast i Ljungby. Den här notisen visar att så var fallet. Uppgifter ur kyrä visar också att Israel betalar pungpenningar till Ljungby kyrka sex (6) gånger mellan 1728-1745: 1728, 1733, 1736, 1738, 1741 och 1745. (Ljungby kyrkoarkiv, L I b:2, 1720-1759, s. 64, 90, 110, 126, 140 resp. 170). Vid tidpunkten för den här domboksnotisen bor familjen (änkan) också hos svärsonen, komminister Sven Ljungberg i Sicklinge.


Det har varit svårt att finna uppgifter i övrigt om familjen sedan de lämnade Eksjö. Mantalslängder saknas för Ljungby, kyrkoböckerna täcker inte aktuell tidsperiod. Däremot finns domböcker för Sunnerbo härad, där Ljungby ingår, som möjligen kan ge något ytterligare om Israel Gahm och hans liv. Även om han var knuten till Tullstaten kan han förekomma i något mål som handlar om handel, taxering och varudistribution. Ljungby var ju en knutpunkt och hade en tullstation.


Domböckerna är dock mycket omfattande vid tiden, jag har gått igenom perioden 1725-1732 hittills. Sökningen fortsätter, om dock med uppehålla p g a annat.


Hälsningar


/Leif Gson Nygård