NULL Skriv ut sidan - SV: Y-DNA träff som löste drygt tvåhundraåriga släktgåtor

Anbytarforum

Titel: SV: Y-DNA träff som löste drygt tvåhundraåriga släktgåtor
Skrivet av: Anders Mars skrivet 2021-07-04, 15:38
Hej Anders
Tack för informationen om vigseldatum för Johanna Margareta och Mellin, som jag inte hittat tidigare, men jag har inte heller letat särskilt noga. Vad jag däremot har letat förgäves efter är dopboksnotiser om de andra två barnen, som varken verkar vara födda i Nyköping Östra eller Nyköping Västra. Har du några tips om var Johanna Margareta kan ha hållit till 1808-10?

Sonen Erik Adolfs födelse hittar jag (efter dina uppgifter) i Nyköping västra, född den 15 juni 1808 (C:3A, bild 228). Dottern Johanna Charlotta hittar jag tyvärr inte heller.
Johanna Margaretas oäkta son Roland föds den 20 dec 1803 i Nyköping östra (C:2, bild 93), där helt utan angivna föräldrar. Men dom hittas senare tillsammans i ett par husförhör (Nyköping östra, AIA:5, bild 130 och AIA:6, bild 116).
Familjen borde ju kunna hittas i HF längderna för Nyköping västra runt 1808 (då sonen föds). Tyvärr saknas utflyttningslängder för perioden. En misstanke jag har är att det skulle kunna vara så att hela familjen flyttar till Sankt Petersburg någon gång efter 1808. Sonen Roland kommer till Finland därifrån 1826 enligt mina anteckningar.