NULL Skriv ut sidan - SV: Y-DNA träff som löste drygt tvåhundraåriga släktgåtor

Anbytarforum

Titel: SV: Y-DNA träff som löste drygt tvåhundraåriga släktgåtor
Skrivet av: Ingemar Sundewall skrivet 2021-07-01, 16:48
Hej Anders!
Såg det här inlägget först nu, och det var mycket intressant, eftersom jag tidigare i år försökte följa alla fänrik Adolf Sundvalls/Sundewalls barn. De hamnade ju i Finland, men de flesta verkar ha följt med sin styvmor när hon som änka flyttade tillbaka till Sverige. Det här med Roland är första gången jag ser, men Johanna Margareta gifte sig med målaren Erik Gabriel Mellin i Nyköping någon gång före 1808 och fick två äktfödda barn: Erik Adolf, f 1808 och Johanna Charlotta, f 1810. Efter att Erik Gabriel avlidit 1833 (han kallas då "f d postiljon") flyttade enligt hfl Johanna Margareta tillbaka till Finland 1837. Det där med "fin familj" var det väl si och så med - i bouppteckningen efter styvmodern 1834 är bara de två i syskonskaran som på något vis var "fina" som är upptagna, Beata Maria, gift först Key och sedan Lautier, och Johan Adolf, som fortsatt österut och blivit medicinalråd i Ryssland (bosatt på Krim). Johanna Margareta levde ju fortfarande i Nyköping och Carl Gustaf (enligt kusinen Carl Jakob en försupen målargesäll som lyckats snacka in sig hos sin farbror så att han ett tag var förvaltare på Södertou gård) kan ha varit död, men han hade en inomäktenskaplig dotter i livet på Gotland. De andra två sönerna var säkert döda 1834 - Nils har jag hittat i Nykarleby i Finland som smedgesäll fram till 1802 och Isac har jag ingen aning om vart han tog vägen.
Keyättling är jag inte, inte ens ättling till Adolf Sundvall utan till hans 20 år yngre bror Jakob Sundewall som var inspektor på Högestad men också ägare till Södertou.