NULL Skriv ut sidan - SV: De la Rose

Anbytarforum

Titel: SV: De la Rose
Skrivet av: Tina Croff skrivet 2021-06-28, 13:21
Min undran nu är Juliana Fults make  Laroche Isak. som jag hittar i
Örnbergs slägtkalender 11 sid 198. Kan det möjligtvis vara en felskrivnig
och i stället hänvisa till släkten De la Roche? Är det någon som vet?
 
Hans

Jag har flyttat denna från Fult.

Jag skulle vilja väcka lite liv i denna tråd då jag hittat en Maria La Roche/Delaroche (båda förekommer på henne) som en av mina direkta anor. Den enda som passar in åldersmässigt är den Maria född/döpt 1670, dotter till "der younger". Maria är ett av de andra namnen som finns i snart sagt varje generation/linje av familjen i Norrköping.

Denna familj ger mig huvudbry, hur många Abraham La Roche det finns har jag tappat räkningen på men 2 eller 3 som får barn på 1600-talets källor. Det hjälper inte att kyrkboken i Hedvig är skriven på tyska, inte riktigt min grej.

Mellan 1662-ca 1700 hittar jag 20 barn födda till en Abraham La Roche. En av dem har 2 barn och kallas "der younger".
Den andra kallas "der Eärbor"(? eller är dessa 2 olika) och till honom hittar jag 18 barn, 16 i dopboken, 1 som gift och en som död. Jag skulle tro att "der younger" och "der Eärbor" kan vara kusiner eller far och son?

Ett av dessa barn till "der Eärbor" är en Issac, född/döpt 20/5-1670. Han får 4 barn i Hedvig (Norrköping) mellan 1693-1698, det skulle kanske passa OM det är den Issac som gifter sig med Fult 1692 i Sthlm?

En Abraham La Roche "der elter" dör 10/7-1678 och var då 81 år gammal. Denna Abraham bör vara far till någon av de två ovan, eller finns det andra alternativ?

Efter att ha samla en massa källor från kyrkböckerna begriper jag att mina språk och läskunskaper inte riktigt räcker till för att reda ut begreppen - Hjälp  :o