NULL Skriv ut sidan - SV: Meurk

Anbytarforum

Titel: SV: Meurk
Skrivet av: Erik Stenhols skrivet 2021-06-27, 11:34
Hej!

Jag tänkte att vi skulle damma av den här tråden och komma med lite nya idéer. Jag har följt Meurk under hela 1800-talet inom Stockholms Län och det är i stort sett tre namn som florerar:

Anno 1800 har vi inga mantalsskrivna Meurk i staden, men det betyder inte att det inte finns några i Sverige.

Anno 1810 dyker C/K/arl Josua Meurk (f. 1792-10-01:S:T Nikolai-Nyköping) upp och är registrerad i både staden östra och Jakob. Det enligt den digitala sökfunktionen hos Stockholms Stadsarkiv, men jag hittar honom inte i rullorna.

Anno 1820 mantalsskrivs:
 Kammarsekreterare-Serafimergillet Fred/Fredrik Adolph Meurk (1791-08-26: S:T Nikolai-Nyköping) i staden väst
Cancelist G Meurk staden södra, vilket troligen är Gustav Meurk (1793-12-29: St: nikolai-Nyköping)
Carl Josua Meurk i Klara övre.

Från 1830-1835 bor Carl Josua Meurk med familj i staden öst. Det verkar som att CJM skiljer sig (obekräftat, bara mönster) från familjen 1835. Fred/Fredrik Adolf Meurk håller sig inom Katarina församling. Dessa  två flyttar fram och tillbaka i Stockholm med familjer under hela 30-talet.

Jag har kommit fram till följande:

Grosshandlare Carl Josua Meurl från S:t Nikolai, Nyköping
Direktör, magasinföreståndare (Serafimergillet) Gustav Meurk från S:t Nikolai, Nyköping
Kammarföreståndare i Serafimergillet Fred/FRedrik Adolph Meurk från St: Nikolai, Nyköping

Är söner till:
Gustav Adolph Josua Meurk (1740, obekräft Nyköping?)
Fru Beata (Reuter) Meurk (1769, Nyköping)

(Källa, S:t Nikolai födelsebok)

Med det har jag funnit att de flesta Meurk i Stockholm kommer från samma släkte.

Men sedan har vi det som tråden handlar om härnäst:

Anno 1840 mantalsskrivs Vaktmästare Johan Emil Meurk (1814-10-03, okänt) i Kungsholmen.
Anno 1842 bor han samtidigt  med sin fru Josefina Regina Meurk (1811 feb? 01) i Ladugårds övre /Hedwig Eleonora, men på två olika mantalsnummer (602 och 603), dock obekräftat då rullan saknas.

Anno 1845 registreras Josefina Regina Meurk med barn:
Emilia Josefina Amanda (1841-04-...)
Fosterbarn? Bengerdina De .... (1841-05-03) 
Dessa återfinnes på någon länk i den här tråden(?)

Två saker som sticker ut är:

Anno 1832 finnes två grosshandlare som det står Meurk okänd på, vilka är det? Jag kan gissa vilka, men har vi något som är fakta?

Anno 1844  registreras en Meurk S med mantalsnummer 379 Staden västra som resande. Vem är det?
Jag har inte anträffad någon S Meurk så här tidigt. De S Meurk som finns är ättlingar till den här generationen.

Vi har här i tråden varit inne på att Johan Emil Meurk skulle vara Jean Reinhold Casmir och Carl Albert Reinhold. Vilket kan stämma om vi hittar en länk till dessa. Kan Johan Emil Meurk möjligen vara son till någon av de tre som jag spårade här uppe?

Maud Svensson skrev anno 2012 följande:
Min gissning är att denne J E Meurk är Johan Emil Meurk f. Mörk 10/3 1814.

Maud, vet du med säkerhet att han är född Mörk? Har du då födelseförsamling på honom? Vet vi då föräldrarna på honom?
Kan vi länka honom till släkten ovan? Jag har en annan släkt som är födda som "Mörk" med Lourens Petter Mörk, mäklare som fader till barn födda 1806-1817

En sak till:

I tråden är en affisch länkad från 1884. Där skulle Jean Meurk uppträda med "lille 5åriga son". I tråden var teorin att det skulle kunna vara Johan Emil Meurk och Jean Reinhold. Men datumen stämmer inte, då JRC är född 1844 och skulle då vara 40 år när han balanserades på hans pappas fötter  :D. Jag funderar på om det då inte är JRC och hans då 9årige sån Jean Carl Josef. För som ni vet kommer hela Jean Carl Josefs familj dras in i artistvärlden vid senare tillfälle.



Så:
Kan det vara så att JE Meurk har sökt sig till denne Brita Johanna Winter efter att han skiljer sig från Beata Meurk?

Jag kan inte hitta JRC i mantalsskrivningen så här tidigt som 1845.