NULL Skriv ut sidan - SV: Trång

Anbytarforum

Titel: SV: Trång
Skrivet av: Annika Byrenius skrivet 2021-06-26, 13:19
Hej Olle Elm
Vi har samma källor för Lars Trångs dop och död.
Lars Trång var son till klensmedsmästare Sven Johansson Trång och Kierstin Larsdotter i Rote  8 i Örebro. Örebro Nikolai (T) AI:1 (1697) Bild 44 / sid 41 (AID: v52698.b44.s41, NAD: SE/ULA/11800)

Sven Trång står noterad 2 gånger på sidan ovan HFL 1697. Först separat, senare tillagd med annan handstil, under Stockmakare Erick. Det tolkar jag fritt, som att han även lärde sig något om gevärsstockar. Bra kunskap att ha för att göra gevärslås. Vid storebror Johans dop 1795 står Sven Trång som Låssmed. 1707 står hans som KlensmedsMästare. Undrar om han var knuten till Örebro gevärsfaktori.

I vigselnotisen 1731-12-26 i Filipstad står bruden Catrina Andersdotter Tufa och brudgummen Lars Trång.

Inte någon gång under Lars Trångs levnadstid har jag hittat honom noterad som annat än Lars Trång. Varken under gifte 1 med Catrina Andersdotter Tufa eller gifte 2 med Anna Cajsa Stenberg.

Är det hans son Sven Larsson Trång som "förfinat" namnet till Traung?
Vad är ursprunget till namnet Tufa? Är det också en "förfining" till Touffar eller är det en förenkling av ett fransk namn?

Lars Trång är dopvittne vid flera släktingars barndop i Örebro. Han står då som Klensmedsgesäll.

Var har du hittat honom som Gästgivare?

Det är anmärkningsvärt svårt att hitta sonen Sven Larsson Trångs barns dopnotiser.
Flera släktsamlare anger Nyed och Alster. Notiserna gömmer sig för mig.
Upplys mig!
Annika Byrenius.