NULL Skriv ut sidan - SV: Grubb

Anbytarforum

Titel: SV: Grubb
Skrivet av: Britt-Marie Ström skrivet 2021-06-25, 11:35
Tack för ditt snabba svar angående Emerentia Grubb.
Jag har också sett att hon var dv i Broddetorp 1820 men sedan är hon omöjlig att hitta. Dottern Sara Cajsa hette Alsing i efternamn men plötsligt heter hon Vetterlund i efternamn (Falköpings stadsförs AI:2 (1809-1815) bild 16/sid 19). Hon bor med sonen Per Adolf Valentinsson och är antecknad som född i Torbjörntorp 1782. Någon herr Vetterlund har jag inte kunnat finna och jag tror inte att han finns. Hon har nog bara gjort ett namnbyte. Man kan fråga sig varför. Varför tog hon inte namnet Valentinsson? Varför behöll hon inte namnet Alsing? Kanske hon ville gömma sig från någon/några. Sten Alsing hade kanske borgenärer som letade efter familjen. Kanske hade hennes make nr 2, Gustaf Conrad Valentinsson, ouppklarade affärer vid sin bortgång. Jag har läst att Sten Alsing hade affärer med en Carl Söderström som tydligen var en s k fifflare. I dessa affärer var även 6 000 riksdaler tillhöriga Emerentia inblandade - hon kom ju från en rik familj.
I varje fall slutade Sara Cajsa Vetterlund f Alsing sina dar på fattighuset i Falköping men det var ju ett öde som hon delade med flera andra.
Min mormor hade som barn (hon bodde hos morfar Hans Wallentinssson under flera år) fått sig berättat att släkten (Wallentinssons i Ystad) kom från det "svarta fåret i en fin familj". Kanske det var Sten Alsing som var det svarta fåret...
Britt-Marie Ström