NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Nilsson fr Skellefteå gift 5 april 1761 i Nederkalix

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Nilsson fr Skellefteå gift 5 april 1761 i Nederkalix
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-06-23, 21:51
Oj, här var det många frågor som jag faktiskt inte förstår helt varför jag ska svara på här i en tråd som egentligen handlar om Nils Nilsson från Skellefteå.

Anders Johansson Häggman.

Piteå släktforskarförening via en kort diskussion på sidan Efterlysningar där det uppgavs att Olof Andersson kommit med den uppgiften. Den sidan kanske du klarar av att söka på själv.

Släkten uppträder för första gången år 1600 i mantalslängden. Och samma där, uppgifter på diskussion på sidan för efterlysningar om att den uppgiften kommit från Olof Andersson, en uppgift som jag själv kollade upp; Anders Andersson i Pitholm var inte behäftad med någon skatt.

Om du vet något om gamla mantalslängder, de före år 1642, så står det vad varje enskild person betalade i skatt. I varje fall Piteå socken var de i kronans tjänst skattebefriade vid vissa tillfällen vilket resulterade i att det inte stod någon skattesats vid dem. Ett annat exempel är Hans Nilsson Kråka.

Jag har för övrigt doktorgrad i historia och har aldrig någonsin haft för vana att sprida vandringssägner, bara så att du är på det klara med det.