NULL Skriv ut sidan - SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?

Anbytarforum

Titel: SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?
Skrivet av: P-O Granberg skrivet 2021-06-22, 17:45
Hej,
en del människor verkar vara väldigt rörliga under dessa år, speciellt soldater som bröderna Hans och Per Ersson Frank (Frank - rotel namn).
En tanke kan då vara att om de rör sig mellan olika områden i Sverige (och Finland), skulle det kunna medföra att Johan Hanssons förfäder (med t. ex Hans Ersson) varit extra svåra att urskilja i gränsområdet mellan det skrivna och dokumenterade, och det som inte längre går att lyfta fram.
Om bröderna nu kommer från Forssa i Jämtland så finns inte så mycket att gå på längre.
Men min släkting Ingrid Bryntse har kontaktat en släktforskare "Martin" som har lite koll på sagda område.
Han säger så här:
"Det enda spåret jag hittat är JOHAN HANSSON UPPLÄNNING f. 1667 troligtvis i Uppland. Han var soldat mellan 1691-02-20 – 1704-05-01, bl.a vid Rote nr:120 i Utanede Fors.
Johan gifte sig 1694-11-11 i Fors med Karin Eriksdotter och fick tre barn. Barnen var,
Hans Johansson Roos f. 1697-02-07, soldat och skomakare i Oppåsen, Fors. Hans gifte sig med Barbro Månsdotter, f. 1697-02-03 i Bispgården Fors sn.
Dom fick även sonen Per Johansson, f. 1700-08-16 samt sonen Israel Johansson, f. 1703-11-06. Men begravd 1716-02-18."

En hypotes skulle kunna formuleras så här:
Kanske var det så att Hans Ersson fick sin bror att bli soldat istället för honom i Obbola, och att han sedan gifte sig långt söderut och får sonen Johan Hansson, där i "Uppland". Johan blir i sin tur soldat uppe i Fors, i sin fars fotspår... Och om man vill spekulera vidare - gifter sig och får en Hans som förste son. För att detta ska gå ihop med vad vi vet om Johan Hanssons familj i Obbola så måste den familjen i så fall sönderfallit (sjukdom och död?) och att Johan därefter flyttar vidare till Obbola och sin farbror Per Ersson Frank, och gifter om sig med änkan till Obbola2 Margareta Mikelsdotter och får sonen Per 1706... 
Rena spekulationer från Ingrid och mig, och svåra att verifiera. Men som sagt rörligheten och avstånd under den här perioden, verkar inte varit något som hindrat människor från att dyka upp i olika landsändar.