NULL Skriv ut sidan - SV: Skarpenfelt (Skarp von Felt)

Anbytarforum

Titel: SV: Skarpenfelt (Skarp von Felt)
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2021-06-21, 20:55

"ANNO 1722 den 5 November begyntes Laga HösteTing med Torne Härads allmoge å wanl. Tingstället Dahlby, utaf Häradshöfdingen Niels Langelius och Häradets edsworna Nämd
/.../
§.2. Framl. LandtJägarens Wälb:ne H:r Gustaf Scharp von Feltz änkja Elna Nielsdotter, lät igenom sin Måg H:r Corneten Lars Morbeck opwisa bemelte Landtjägares i lifztiden gjorda testamentariska disposition, som oplästes och Copialiter ad acta lades, så lydande.

Uti den helige Trefaldighets Gud faders, Sons och Helige Andes namn, hafwer jag undertecknad Gustaf Scharp von Felt tagit mig til minnes de orden, som Propheten Esaias, af Gudz Anda rörd, talt hafwer til Konung Hiskiam och fans anteknat uti andra Konungaboken 20 Cap: och 1 vers: då han sålunda utbrister; Skicka om dit hus; ty tu måste dö: så har jag ock det samma gjordt, och genom denna min uprättade skrift sålunda med et sundt förnuft och förstånd, wil at efter min död hållas skall, som följer
Eftersom jag afwittrat nu uti mit lefwande lif, mina med min Elskeliga Kjära Hustru Elna Nilsdotter sammanaflade barn, sålunda, at H:r Corneten Edle och Manhaftig Lorentz Morbeck, som har til äkta min älsta dotter Christina Scharp von Felt, har bekommit uti Guld, Silfwer, Contante penningar samt oxar, kor, hästar, stor och sängkläder, som, efter min egenhändiga annotation, bestiger till Trehundrade dal: i Silfwermynt och något deröfwer; Altså har hon efter min död, af den qwarlåtenskap som fins, ej widare at ärfwa, för än som min Kjärälskeliga hustru genom döden bortkallas, utan skal mina söner Isack och Zion samt mina döttrar Majia och Margareta Scharp von Felter hafwa efter min död lika stor andel af Trehundrade dhl:r Silf:rM:t; Och den öfriga qwarlåtenskapen disponerar och behåller min älskeliga Kjära hustru til sin egen nytta, men då hon genom döden afgår, har samtel: min K:re Barn at ärfwa lika stor andel efterlämna, så mycket då fins. Och skohla mine Söner intet wara mäktige, om detta deras tillfalne arf, disponera, för än de blir sina fulla Tjugu åhr gamla, Och döttrarna, om de så länge lefwa til des de uti Ecktenskapet komma, men skall samma deras arf sättjas på Interesse, och sålunda tjäna med dem, at de af Interessen kunna hafwa något til at kläda sig med: Och detta ofwanståande af samtel. mine K: Barn hållas skall och i ingen måtto Contramenderas, hafwer jag detta med egenhändig underskrift och signete bekräftat och verificerat. Och till större säkerhet anbudit mina Sjählesörjare den Ehrewyrdige och Högwällärde H:r Paul Billing och Comministern Ärewyrdige och wällärde Hr Oluf Hein i Efwerlöf, som ock Wel:t Jöns Malmberg uti Karup med mig, som witnen at underskrifwa som skjedde i Cumletofta d. 26 Aug: A:o 1722
G. Scharp von Felt

Denne förestående Dispositions skrift kunna wi med så mycket tryggare samwete underskrifwa, som wi det af H:r Gustaf Scharp von Feltz egen mund uti godt förstånd hördt hafwa. Actum ut prius
P. Billing - Oluf Hein
Jöns Malmberg
hwarefter originalet påskrefs och återgafs.

I lika måtto begjärte Enkjan Scharp von Feltz, i brist af släcktmän här i Landet å hännes afl: Mans sida at Laga förmyndare för de 4 omyndiga barnen måtte Constitueras, ut ad acta.
Resolutio
HäradsRätten pröfwar rättwist, efter lag och förmyndarförordn:n, at förse framl: LandtJägarens Wällborne H:r Gustaff Scharp von Feltz qwarlåtna och minder åhriga barns med förmyndare, således, at hans Måg H:r Corneten Lorentz Morbeck bör antaga sig förmynderskapet för döttrarna Majia och Greta Scharp von Felter, hwilkas arf 600 : D:r Srmt med säkerhet förräntas hos Wälborne Fru Pernilla Chatarina Bilde. Och emädan inga flera anhörige äre till barnen, å fädernesidan, här i landet; Ty blifwa nu af HäradzRätten til förmyndare Lagl. Constituerade H:r Ryttmästaren Israël Sckragge för Zion Scharp von Felt, och H:r FeltCammereraren Ludvig Landby för Isack Scharp von Felt: Hwilcka om Myndlingarnas arf och opfostran lära draga behörig försorg."

Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Malmöhus län (M) EVIIAABB:185 (1722) Bild 5100 / sid 506 ff (AID: v331249.b5100.s506, NAD: SE/VALA/0382503)