NULL Skriv ut sidan - Hindricsson/Henriksson och -dotter

Anbytarforum

Titel: Hindricsson/Henriksson och -dotter
Skrivet av: Åke Holmkvist skrivet 2021-06-21, 18:14
Det finns en hel del med dessa namn i Virestad och jag sliter sedan några dagar mitt hår för att försöka bekräfta eller dementera kopplingen mellan två av dem. (Källor nedan.)

Min anfader Carl Henricsson föds enligt HFL 1738, ort okänd. Det finns ingen passande födsel varken i Virestad eller omkringliggande socknar förutom Carl Gustaf Hindricsson som föds i Virestad 1742. Han tillhör en släkt och syskonskara som beskrivs i den här tråden (https://forum.rotter.se/index.php?topic=69970.0). Frågan är alltså om det handlar om samme person.

Den tidigaste informationen jag har om min släkting är ifrån vigseln i Virestad 1773 med Cecilia Jönsdotter. Enligt vigselboken kommer båda då ifrån Uthövdan, vilket bekräftas av den första HFL, och stannar seda där. Det finns inga tecken i HFL på att de senare skulle ha bott någon annanstans fram till livets slut. Det är bara det att jag bara kan hitta två av deras 6 barn i födelseboken. Enligt HFL har de följande barn:

Carin f. 1748
Anders f. 1778
Jon f. 1780
Johan f. 1781
Ingeborg f. 1785
Jöns f. 1790

Av dessa hittar jag alltså bara Anders, som föds 1775 och inte -78 som det står i HFL, och Johan 1781.

Det som talar för att det skulle handla om samme Carl Henriksson är, förutom avsaknaden av andra alternativ, att Carl Gustafs båda bröder, Johan och Adam, står som dopvittnen när Carls son Johan döps 1781. Dessutom döper alla tre bröderna sina förstfödda söner till Anders.

Det går att hitta mycket information om de här syskonen Hindricsson på nätet, men ingenstans hittar jag någon information om hustru och barn för Carl Gustaf eller brodern Johan. Alltså ingenting som varken bekräftar eller förnekar min teori.

Det som möjligen talar emot är dels felet på 4 år på födelseåret i HFL, och dels att Carl i så fall skulle ha skrotat sitt andra namn "Gustaf". Dessutom har jag tittat i födelseboken för barnen till syskonen Johan, Adam och Agneta. Alla tre förekommer som dopvittnen hos varandra, men varken Carl (med eller utan Gustaf), hans fru eller deras barn finns med vid syskonens barndop.

Tacksam för tankar och idéer...

Hälsningar
Åke

Källor:
Vigsel: Virestad (G) EI:1 (1772-1789) Bild 7 / sid 5

HFL: Sonen Anders : Virestad (G) C:3 (1771-1805) Bild 28 / sid 49
Sonen Johan : Virestad (G) C:3 (1771-1805) Bild 49 / sid 91