NULL Skriv ut sidan - SV: Key

Anbytarforum

Titel: SV: Key
Skrivet av: Anders Mars skrivet 2021-06-15, 11:12

Teaterdirektör Gustaf Leonard Keys anor


I Ellen Keys biografi om sin far ”Minnen av och om Emil Key” finns det i ett avsnitt om de tidigare anorna en notering om Carl Fredrik Key (f. 1772, d. 1817) som säger: ”Om det var då eller senare han hade det förhållande som gav upphov till den sidogren som teaterdirektören och teaterförfattaren Gustaf Key tillhörde är ovisst”.
Jag har nu försökt kartlägga teaterdirektör Gustaf Leonard Keys eventuella släktskap med Carl Fredrik Key och den mellanliggande fadern skulle då vara:


Gustaf Johansson Key
född 28 april 1813, enligt de tidiga uppgifterna (1803 enligt senare), inga uppgifter om var.
död 2 april 1858, Maria, Stockholm


Första gången jag hittar honom är som lärling ca 1827 i kvarteret Kanin minsta, Maria Stockholm (AIA:14, bild 180). Där enbart som Gustaf Johansson, men redan i nästa HF 1828-1829 så används Key (”Kaj”), AIA:23, bild 196. Senare används i regel namnet Gustaf Johansson Key, men senare i livet enbart Johansson. Han gifter sig två gånger och får sju barn, varav några använder Key. Frågan är alltså om man kan spåra hans födelse. Jag har letat igenom samtliga Ölands-socknar där den förmodade fadern vistas under tiden men inte hittat någonting där. Jag har lyckats hittat Gustaf i stort sett i alla HF, vigslar, inflyttningsuppgifter och barnens födelseuppgifter i Stockholm men ingenstans uppges var han ska vara född. Nedan följer uppgifter om hans familj:


Hustru nummer ett:
Sofia Albertina Åberg (f. 11 jun 1812, Maria, Stockholm, d. 11 dec 1842 Maria)


Barn:
Adolf Mauritz Johansson Key (f. 8 apr 1839, Maria, d. 7 jul 1902, Klara)
Nanny Sofia Charlotta Johansson Key (f. 1 feb 1841, hittas inte, d. 6 nov 1934, Johannes)


Hustru nummer två:
Henrietta Charlotta Rosengren (f. jan 1816 Jakob och Johannes, d. 27 apr 1875, Klara)


Barn:
Gustaf Leonard Key (f. 14 okt 1844, Katarina, d. ?, Teaterdirektören)
Maria Gustava Johansson Key (f. 12 mar 1846, Katarina, d. ?)
Gustaf Alfred Johansson Key (f. 15 jun 1850, Katarina, d. ?)
Fridolf Emil Johansson Key (f. 3 nov 1853, Katarina, d. 23 jul 1854, Katarina)
Wilhelm Fredrik Knut Johansson Key (8 okt Maria, d.?) Senare antecknas Fridolf i stället för Fredrik.


Tacksam för alla eventuella uppslag.