NULL Skriv ut sidan - SV: Wahlberg

Anbytarforum

Titel: SV: Wahlberg
Skrivet av: Anders Wahlborg skrivet 2021-06-11, 10:28
Hej Åke! Du hjälpte mig så bra med att hitta min farfars bror Felix i USA. Nu är jag inne på farfars syster som också var i USA några år. Hon åkte från Köpenhamn för att hälsa på Felix och följande har jag hittat om henne:

Anna Maria Elisabet Wahlborg, född 17/12 1893
Fatbursgatan 1, nuvarande vistelse
In 8/11 1894 från Spånga
Ut 12/11 1897 till rote 12, Sofiaroten
Sociala anteckningar: Å diakonissanst. barnhem rote 12E1 13


1916 har hon flyttat till Köpenhamn och står den 16/4 som lagerarbeterska, adress Norrebrogade 201 3 tr, boende hos en Olsson, hon är då 23 år.
1916-1-11 Utdr.

22 juni 1920 ankom hon till USA från Köpenhamn med fartyget Frederik VIII, antecknad som singel och 26 år med anknytning till sin bror Felix som hon skulle till. Står också att hon hade vänner i ursprungslandet, Wiebeldt, Fuglebjerg? Hennes ögonfärg var bruna, 5 fot och 5 inches lång. Det var Felix som betalade resan och hans adress var då 507 7:th street, Plainfield New Jersey.

Maria som hon kallades, gifte sig senare Hviid? och födde 2 flickor, Betty 1924 och Dorothy 1926. Familjen eller Maria flyttade hem till Danmark,och bosatte sej i Köpenhamn,någon gång på 1930-talets slut.

Jag har inte hittat något om ev giftermål och hon kom ju hem till Köpenhamn med döttrarna men står sedan som skild och biståndstagare. Är detta något som du skulle kunna hjälpa mig vidare med?

M v h Anders Wahlborg