NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Bures släktbok

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Bures släktbok
Skrivet av: Björn Järhult skrivet 2021-06-10, 20:32
Ang. Roland Olai (1587–1670),
kyrkoherde i Nora (Uppl.), och hans eventuella användande av namnet Bure: I den digitala utgåvan Johan Bures släktbok (2014)
har jag skrivit honom som Roland Olai Bure, med hänvisning till Berg, Lars Otto, Hellquist, Magdalena & Norrman, Ragnar (2004).
Trögds-Åsunda kontrakt 1593–1999 1 Trögds kontrakt. Uppsala, s. 580–583]. Det framgår inte av herdaminnets redovisning om
och i så fall var han skrivs med namnet Bure, och jag har fått frågan varför jag alls skrivit honom så.

I senaste numret av Släkt och Hävd (2021:2) finns min artikel om släkterna Printz och Graan. Artikeln berör också några av de
ättlingar till Olaus Laurentii som kallade sig Bure. Jag har skrivit Roland Olai Bure och fått reaktioner på detta med påpekandet
att det inte finns bevis på att han själv använde namnet Bure. På den mindre klockan i Enåkers kyrka gjuten 1658 finns namnet
"ROLANDVS OLAI BVRE PASTOR NORENSIVN". Bild på klockan finns i Henning Olsson skrift Enåker kyrka. En orientering (1956).


Författarna till herdaminnet kände till Henning Olssons skrift eftersom de i andra sammanhang hänvisat till den (se bl.a. s 406 i
herdaminnet från 1997 som behandlar Fjärdhundra kontrakt). Inskriptionen på lilla klockan är ett bevis för att Roland Olai använde
tillnamnet Bure under sin livstid, även om det uppenbarligen inte skedde konsekvent.