NULL Skriv ut sidan - SV: Hedvig Hamnell f. 13/6 1886 - Var bodde hon 1908-1909?

Anbytarforum

Titel: SV: Hedvig Hamnell f. 13/6 1886 - Var bodde hon 1908-1909?
Skrivet av: Patrik Jakobsson skrivet 2021-06-08, 15:01
1912 skrevs hon in vid Sankt Sigfrid (https://www.lansstyrelsen.se/download/18.2e0f9f621636c8440273423e/1528966717891/St%20Sigfrid.pdf) i Växjö. I hfl där står att hon flyttat till och från Korsberga. Men i Korsberga (G) flyttlängd har jag inte hittat henne (kolla gärna själv!). Korsberga är också vad det står i Ormesberga hfl.

Tack! Jag fick en hel del att "bita i" från informationen du gav mig  :)
Jag läste igenom nästa bok hos Predikanten, förs.bok 1925-1936, men kunde inte finna henne. Det fick mig att tänka hon så småningom blev utskriven efter sista perioden i Korsberga, som enligt sidan du länkade till började 27/9 1916. Fast om hon blivit utskriven något/några år efter det är det ju märkligt att de antecknat Korsberga i Ormesberga förs.bok för 1929-1944. Det får en ju att tro hon skulle vårdats även under den tidsperioden.

Jag vet inte säkert, men jag tror att Hedvig var fortsatt skriven i Ormesberga hela den här tiden så det förvånar mig inte att hon inte återfinns i flyttningslängder. Som jag förstått det var det vanligt att folk stod kvar på en adress även om de vårdades på sjukhus, gjorde militärtjänst eller jobbade på orter långt bort.

Du har väl noterat att hon får en "oäkta" son i april 1910? Något hände där i Hässleholm ...

Det tror jag med att det gjorde  ;) Karl Johan Vilhelm Hamnell råkade vara min farfar. Det känns extra roligt att ha fått bekräftelse han förmodligen var till hälften skåning. Själv växte jag upp i Blekinge och såg alltid mig själv som ur-bleking. Men när jag började släktforska visade det sig snart det bara var de senaste generationerna som bott där. Mina egentliga rötter spretar till städer som Växjö/Alvesta, Norrköping, Finspång och nu tydligen även Hässleholm även om just den sista grenen kanske förblir höljd i dunkel.

Journalerna från Sankt Sigfrid finns kanske kvar, hos sjukhuset, Växjö kommun eller landsarkivet i Vadstena -- mejla och fråga. Hedvig själv är väl död, så hon skyddas inte av sekretess.

Tack för tipset, det är något jag kommer ta till mig om jag längre fram stiger upp till nästa nivå i släktforskandet  :)