NULL Skriv ut sidan - SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?

Anbytarforum

Titel: SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-06-08, 13:28

Dels undrar jag över Johan Hanssons "läsandet" var hittas det och var det vanligt med kunskaper i "läsandet" på den tiden? (Blir så nyfiken).
Dels naturligtvis vem var mor till Johan Hansson...

[...]

Jag tänker på den person som verkar levt i Gästrikland på 1600-talet och har en gemensam släktlinje bakåt i tiden med bönderna i byn Falmark och Johan Hanssons släktlinje. De verkar sammanstråla några hundra år längre tillbaka i tiden (typ 1100/1200-talet). http://buredna.sjolunds.se/bure-tradet-ritas-om-i-grunden/?fbclid=IwAR2bRDjr0wb7B2KqnepSvEk2zI6SI_eSjExLIbqOZ1qBlV112cdoroSuZgE

Men viktigt för den forskningen vore definitivt om Johan Hanssons släktlinje kunde härledas till trakterna söder om Västerbotten, eller inte. Då kanske vi eventuellt kan hitta en gemensam nämnare mellan t.ex Fors i Jämtland och 1600-talets Gästrikland. Det verkar lite utopiskt men...
Inom Bure Y-DNA forskningen finns dessutom en släktlinje "Glad" som kan spåras till 1600-talet i Lövånger, men som inte är daterat, ännu. Den personen "matchar" ungefär lika mycket som Y-DNA spåret från Gästrikland (utifrån vad jag ser på FTDNA och mitt eget Y-DNA).

Det står i vissa av arméns rullor och Generalmönsterrullorna vilka soldater som kunde läsa och vilka som även kunde skriva. Det står t.ex. "läser", "läser gott", "kan skriva" eller "skriver" beroende på. Många soldater var i alla fall läskunniga, oftast i högre grad än genomsnittet om släkten/familjen inte var från översta hemmansägande bondeskiktet där läs- och skrivkunnigheten var mer utbredd än bland andra bönder i gemen.

Buresläkten, för att ta ett sidospår på den, var sett i jämförelse med t.ex. bönderna i kustsocknarna i dagens Norrbotten inte alls lika närt lika förmögna. Bara en reflektion över att Buresläkten 'ska' kopplas i alla delar av landet. Buresläktkrönikan är bra, men det är på 1500- och 1600-talet ekonomiskt ingen förmögen släkt. Jag har gjort jämförelser med socknar i Västerbotten med Buresläkt och Piteå, Luleå och Nederkalix socknar bla. vid Älvsborgs lösen och då ligger Västerbottens långt bak, även de bland Bure. Bara som en historisk ram. Lycka till vidare.