NULL Skriv ut sidan - SV: Erlander, Tage (1901-1985)

Anbytarforum

Titel: SV: Erlander, Tage (1901-1985)
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2021-06-07, 18:19
Hej igen,
Ja familjen i Böckeltjärn tycks hänga samman framåt i tiden. Och den Eric Andersson tar över gården. Syns klart i mantalslängderna.
Vad gäller inflyttningsboken 1753 står det att Eric Andersson kommer från Ransäter (Ransätter) och flyttar in i Nyed. anges född 1731 i Nyed.
Tyvärr finns det flera Erik Andersson med koppling till Nyed och det verkar vara lite si och så med årtal/ålder.
Teorin om att Tages (och din) anfader Eric Andersson var son till Anders Olofsson och hustru Gunnilla i S Rådom blir jag alltmer tveksam till - tyvärr. I domboken Nyed härad 1758 bild 4800 13/12 behandlas arvet efter avlidna änkan Gunilla mellan syskonen Nils, Eric, Anders och Britta. Är formulerat som att alla fyra bodde i S Rådom vid tillfället. Stämmer i så fall inte med en Eric Andersson i Gällserud. Kan vara fel formulerat men jag hittar inga kopplingar inom familjen vid dop etc. Fortsätter söka.
Andra kandidater är:
Eric född 1729 i Fernsviken som son till Anders Ersson och Kerstin Andersdotter.
Eric född 1727 i Lindefors som son till eldaren Anders Nilsson och Annika Johansdotter.
Frågan är också hur man ska tolka uppgiften om att Eric Andersson kom från Getabol? I många församlingar hänger namnet på födelsebyn/gården kvar länge i beskrivningen av en person. Men jag har en känsla av att i detta fall anger man bara var drängen har sin tjänst.