NULL Skriv ut sidan - Möjlig far till min farfar

Anbytarforum

Titel: Möjlig far till min farfar
Skrivet av: Lo Claesson skrivet 2021-06-07, 11:49
Min farfar Karl Johan Roos född den 21 dec 1880 i Värna i Östergötland sades ha en annan far än den som hans mor var gift med. Min pappa har sagt att den möjlige fadern skulle vara präst. Min farfars mor hette Johanna Johansdotter och var född den 20 mars 1851 i Gärdserum. Hon var piga och1876 får hon oäkta sonen Filip och 1878 finns hon i Yxnerum. 1880 i augusti gifter hon sig med drängen Johan Erik Magnusson född 20 feb1837 i Gamleby och flyttar där sedan min farfar föds. I Yxnerum bodde Johanna i en fastighet, kallad Weimar, tillsammans med några änkor och ett par andra pigor. Jag kan inte hitta någon uppgift på var hon ska ha arbetat vid den tiden.

Det finns ett par tre möjliga präster som skulle kunna vara fadern. Eftersom min pappa bestämt hävdade att hans far var oäkta, vill jag gärna undersöka om det är möjligt att få svar på detta. Min egentliga fråga är:  finns det någon som har en ana som var präst i Yxnerum (vill inte skriva ut namnen)1880 och har gjort ett DNA-test. I så fall vill jag gärna ha kontakt. Själv har jag gjort ett test och även min bror, men jag har ingen levande släkting längre tillbaka i tiden som kan göra ett test.

Hoppas inte detta inlägg var för rörigt och hoppas också på att hitta svaret på min fråga.