NULL Skriv ut sidan - SV: Erlander, Tage (1901-1985)

Anbytarforum

Titel: SV: Erlander, Tage (1901-1985)
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2021-06-05, 15:35
Är det någon som nystat vidare kring Tages farfars farfars far Erik Andersson i Nyed? Jag forskar kring mina egna anor i Nyed och noterade att Tage också hade anor där. Vi hade gemensamma anor i andra delar av Värmland.
Vad jag kunnat se på "nätet" tycks det ha stannat upp i forskningen om Erik Andersson. Noteras på olika ställen att Erik Andersson dog 1789 i Gällserud och att han var född 1730 eller 1723. Han gifte sig 1757 med Elin Ersdotter från Gällserud. Angavs i vigselboken att Erik Andersson kom från Getabol.
Finns ingen Erik Andersson född i Getabol under den angivna perioden.
Jag tittade i utflyttningslängden för Nyed och fann att en dräng Erik Andersson i Getabol  22 år gammal 1753 utflyttat till Nedre Ulleruds socken. År 1757 noreras att Erik Andersson flyttade åter till Nyed från N. Ullerud står att han var född 1732 i Nyed. Datum var 18 september och den 30 oktober gifte sig Erik Andersson med Elin. Men var det "rätt" Erik Andersson?
Ett idogt bläddrande i husförhörslängden för N. Ullerud gav resultat. Under Bäck (AI:2 1751-1760 sid 6) noteras att en dräng Eric Andersson vistats där sedan 1754. Noterad född 1732 och att han flyttade åter till Nyed och "Gällsjö" = Gällserud 1757.
För Nyed finns två födelseböcker; C:2 för åren 1721-33 och C:3 för åren 1727-35. Märkligt nog finns ingen Erik Andersson noterad 1732 i C:3. Men i C:2 finner man en Erik född 27 november i Rådom, Nyed som son till Anders Olofsson  och Gunnilla Ersdotter. En Anders Olofsson/Olsson förekommer i mantalslängderna för Rådom fram till ca 1750. I Nyeds födelseböcker hittar jag det paret redan 1721  då en dotter Britta Andersdotter föddes.
Jag tycker att mycket pekar på att detta kan vara rätt familjekrets. Men någon annan kanske redan löst Tages raka faderslinje? Vore spännande att få veta.
Med vänlig hälsning/
Paul Neptune