NULL Skriv ut sidan - SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?

Anbytarforum

Titel: SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?
Skrivet av: P-O Granberg skrivet 2021-06-01, 21:13
Ok. Sen detta med att Johan Hansson, ju döpte sin troligt förstfödde son till Per. Som en hyllning till hustruns förre man? Eller annan Per?
Sonen Per i Skravelsjö, verkar namnge sina barn traditionsenligt.
Johan Hansson själv verkar få bra betyg i läsandet.
Tycker mig ha sett att Bure-testning skett nära Bispgården i Jämtland. Resultat?
Ojoj. Det här ställer till det i mitt huvud; Dels vad hände med Hans Ersson Frank när hans bror blev soldat på rotel 9?
Dels undrar jag över Johan Hanssons "läsandet" var hittas det och var det vanligt med kunskaper i "läsandet" på den tiden? (Blir så nyfiken).
Dels naturligtvis vem var mor till Johan Hansson...
Dels om detta med dopet av Johan Hanssons förstfödde. En vild gissning när det gäller den senare skulle kunna vara att Hans Erssons farfar också hade namnet Per, men det är ju bara en tanke. Undrar om det går att komma så långt tillbaka i olika arkiv?

När det gäller Buresläktens Y-DNA så vet jag inte riktigt vad du Gun tänker på när du skriver "Bispgården", kan du berätta mer?
Jag tänker på den person som verkar levt i Gästrikland på 1600-talet och har en gemensam släktlinje bakåt i tiden med bönderna i byn Falmark och Johan Hanssons släktlinje. De verkar sammanstråla några hundra år längre tillbaka i tiden (typ 1100/1200-talet). http://buredna.sjolunds.se/bure-tradet-ritas-om-i-grunden/?fbclid=IwAR2bRDjr0wb7B2KqnepSvEk2zI6SI_eSjExLIbqOZ1qBlV112cdoroSuZgE

Men viktigt för den forskningen vore definitivt om Johan Hanssons släktlinje kunde härledas till trakterna söder om Västerbotten, eller inte. Då kanske vi eventuellt kan hitta en gemensam nämnare mellan t.ex Fors i Jämtland och 1600-talets Gästrikland. Det verkar lite utopiskt men...
Inom Bure Y-DNA forskningen finns dessutom en släktlinje "Glad" som kan spåras till 1600-talet i Lövånger, men som inte är daterat, ännu. Den personen "matchar" ungefär lika mycket som Y-DNA spåret från Gästrikland (utifrån vad jag ser på FTDNA och mitt eget Y-DNA).